Katalónia alapterülete 32.114 km².
Lakónak száma 7.134.697 fő. Határai Északon Franciaország és Andorra, Keleten a
Földközi tenger, Délen Valencia és Nyugaton Aragónia. Székhelye Barcelona és
elnöke Artur Mas i Gavarró.
Tartományai:
•
Barcelona provincia
•
Girona provincia
•
Lleida provincia
•
Tarragona provincia.
Spanyolország egyik leggazdagabb
régiója, hiszen a bruttó nemzeti össztermék (GNP) 20 százalékát, az ipari
termelés 24 százalékát, a külkereskedelem 30 százalékát adja. A spanyol állam
bevételeinek 24 százaléka erről a
területről származik.
Történelem
XVII.század
A 17.
században fegyveres ellenállás tört ki IV Fülöp király központosító terveivel
szemben Katalóniában, Andalúziában, Aragonban, Nápolyban és Sziciliában, de a
központi hatalom győzedelmeskedett. IV. Fülöp a harmincéves háború nehéz éveit
kihasználva a katonai vezetés terveit úgy alakította, hogy a hadműveletek
anyagi-katonai súlya Katalóniára essen. Kiváló lehetőség volt a katalán
előjogok elsöprésére. Katalónia ekkor Franciaországhoz fordult segítségért ,
ezért 1640-ben francia protekturátus alá került. Azonban a katalán nemesség
rádöbbent, hogy a francia abszolutizmus szorítása keményebb a spanyolénál,
ezért a kisebbik rosszat választották és visszatértek Spanyolország fősége alá.
XVIII.század
A 18.
századba Spanyolország hosszú és véres háborúval lépett (spanyol örökösödési
háború). V. Fülöp azonban legyőzte a Károly főherceg oldalán harcoló
csapatokat, köztük Katalóniát is, melynek következtében, a lázadó államokat
Kasztília provinciáivá fokozta le, integrálva őket a kasztíliai adminisztratív
struktúrába, eltörölve minden korábbi autonómiáját. 1717-ben rendelték
Kasztília fősége alá, rendeletben eltörölve a katalán nyelv használatát a
hivatalos fórumokon.
XIX.század
A 19.
században az autonómiák elnyomása inkább csak fokozódott. 1829-ben eltörölték a
katalán kereskedelmi kódexet, 1834-ben a tengeri kereskedelem és jog katalán
gyűjteményét, 1836-ban pedig az egységes pénzrendszer bevezetése sértette a
katalán érdekeket. 1845-ben az egységes spanyol adórendszerbe is bekapcsolták
Katalóniát.
XX.század eleje
A 20.
század eleje új szakaszt jelentett a nemzeti mozgalmak fejlődésében, hiszen
politikai erőként képviseletet harcoltak ki maguknak a madridi Cortesben. A
Regionalista Liga autonómia keretében, békés úton, fokozatos reformokban látta
a katalán nemzet sérelmeinek orvoslását. 1914-ben a madridi Cortes
beleegyezett, hogy olyan tervezetet készít , mely hatalommal ruházná fel a
tartományokat.
Az I.
Világháború végén a nemzeti mozgalmak mögé jelentős tömegek sorakoztak fel,
Katalóniában heves utcai tüntetések, gyűlések témája volt az azonnali autonómia
követelése.
1925
után azonban kemény autonómiaellenes hangulat jellemezte a diktatúrát, mely
lehetetlenné tette a nemzeti mozgalmak legális tevékenységét.
A második köztársaság alatt
A
spanyol köztársaság 1931-es újraszervezésével lehetőség nyílt a regionális és
kulturális autonómia igényének a kielégítésére, melyet a spanyol lakosság nagy
számban támogatott. A spanyol parlament 1931-ben elfogadott alkotmánya lehetővé
teszi , hogy a közös történelemmel, kultúrával és gazdasággal rendelkező
tartományok autonómiát alkossanak. A
Cortes döntését népszavazáson kell megerősíteni az adott autonómiában, azonban
Katalóniában 1931-ben népszavazásra bocsátották az autonómiakérdést és 99%-os
elsöprő többség támogatásával Katalónia még a Cortes vitája előtt önálló
önkormányzatot kapott.
Katalóniát
1932-ben fogadta el a Cortes, de 1933 és 1935 között a hatalmon lévő jobboldali
kormány sikeresen gátolta a zavartalan működést. 1931 novemberében már működött
a katalán parlament azonban csak 1934. október 6-án nyílvánította ki a katalán
parlament a Katalán Állam létrejöttét, melyet egy leendő föderatív spanyol
köztársaság kereteibe közé helyezte. Erre a központi hatalom erőszakkal
válaszolt: felfüggesztette a katalán alkotmányos statútumot, a kormányt és a
vezetőket bebörtönözték.
Az
1936-os választásokon a népfronti győzelem helyreállította Katalónia
alkotmányát.
A
törvényhozó és a végrehajtó hatalom alábbi jogkörei a központi államot illették
meg:
- nemzetiség kérdése
- az állam és az egyház viszonya
- nemzeti védelem
- külpolitika
- vám- és adórendszer
- pénzügyi politika és a
bankrendszer
A
régiók közötti vitás kérdésekben is nemzeti szinten döntöttek.
Katalóni
felelős volt többek között:
-
a büntetőügyi, szociális, kereskedelmi és ügyrendi
törvényhozásért
-
a súlyok és mértékegységet meghatározásáért
-
a természeti források felügyeletéért
A
nemzeti törvényeket alkalmazni kellett regionális szinten, kivéve ha a törvény
erről másképp rendelkezett. A nemzeti törvények a regionálisak felett álltak,
kivéve azokban a kérdésekben, melyekben az autonómiának kizárólagos jogköre
volt.
Ha
egyszer a Cortes elfogadta az autonómia létezését, akkor csak 2/3-os többséggel
lehetett ezen módosítani, mely 2/3-os többséget követnie kellett a Cortes
25%-os követelésének. Az autonómia saját kezdeményezésére is történhet a
módosítás.
Katalóniában
mind a kasztíliai, mind a katalán hivatalos nyelv volt, így hivatalos szintéren
is használhatták. A kasztíliait kellett használni a nemzeti és regionális
hivatali kérdéseben és más autonómiákkal szemben. A katalán volt a helyi nyelv,
illetve ezt használták iskolákban, annak ellenére, hogy a központi kormánynak
megvolt a joga, hogy kasztíliai iskolát alapítson, ha annak szükségét érezte.
Franco –éra
Súlyos
belső harcok utána (1936-39 polgárháború) minden hatalom Francisco Franco
tábornok kezében összpontosult. Minden autonómiára való törekvést komoly állami
fenyegetettségnek ítéltek meg, hiszen a helyi nyelv használata az
„állambiztonság veszélyeztetésének bűnét” jelentette. Féltette az ország
területi integritását a kisebbségi nyelvektől és kultúráktól. A Haza egységét
akarta megteremteni, mely az autonómiák teljes megszüntetését jelentette.
Az
otthoni környezeten kívül teljesn mértékben betiltották a katalán nyelv
használatát, tiltották a katalán nyelv oktatását, és az oktatási illetve
kulturális intézményeket feloszlatták.
Az elnyomás következtében mintegy félmillióan menekültek külföldre, 15000
embert bebörtönöztek, és a kivégzettek száma ismeretlen.
A
Franco uralma ellen többen is fellázadtak, köztük a katolikus egyház, illegális
politika pártok, nem hivatalom kereskedelmi szövetségek, illetve értelmiségiek
széles köre.
A
katalánok mindig is összetartóbbak voltak, mint a baszkok, amely részben az
erős kulturális és nyelvi kötelékekből ered.
Annak
ellenére, hogy Katalóniában erősebb volt a társadalmi ellenállás a Franco
uralommal szemben, nem került komoly erőszakra sor.
Az
1950-es 60-as években ugyan volt némi kulturálsi liberalizáció, melynek
következtében torelálták a katalán nyelv használatát, de komoly előrelépés nem
történt.
1971-ben
létrejött a Katalán Gyűlés amely minden ellenzéki szervezetet tömörített.
Programja három pontból állt:
- amnesztia
- politikai szabadságjogok
- 1932-es autonómia-statútum
visszaállítása
A demokratizálódás időszaka
1975.
november 20-án elhunyt Francisco Franco. Királlyá koronázták Juan Carlos de
Bourbon herceget, aki 1976. július 3-án kinevezte Suarez Gonzalezt
miniszterelnökké. Megkezdődött a rendszerváltáshoz vezető demokratikus átmenet
Spanyolországban. Az új spanyol demokrácia a régi rendszerrel való szakítást
jelentett a nemzeti kérdés rendezésének szempontjából is.
Megoszlottak
a vélemények az autonómia kialakitásának kérdésében. Az egyik tábor a
Spanyolország keretein belüli autonómia kialakítását, míg a másik tábor a
teljes függetlenséget és elszakadást pártolta.
A
Suarez-kormány az „ideiglenes önkormányzat” intézményét minden régiónak megadta
1978-ban. Az alaptörvény vitája sorána megtörtént a demokrácia, a pluralizmus
és a kisebbségi kulturális jogok tiszteletben tartására élüpő új spanyol
nemzetfelfogás kialakítása. Az alaptörvény 1978. december 29-én lépett életbe.
1982-es
felmérések szerint a a lakosság 26%-a vallotta magát katalánnak (baszkok 60%),
40%-a mind katalánnak, mind spanyolnak (baszkok 24%) , és 30%-a vallotta magát
elsősorban spanyolnak( baszk 13%).
Az
1982-es felmérés szerint a katalán autonómia kialakítása sikeres volt. Katalóniában
54% támogatta a jelenlegi autonómiát, 23% nagyobb függetlenséget kívánt, 20:% a
központi elgondolást favorizálta az autonómiával szemben és 23% vélte úgy, hogy
az autonómia veszélyt jelent a spanyol egységre.
Spanyolország közigazgatási beosztása
Spanyolországban háromszintű
beosztást figyelhetünk meg közigazgatási szempontból, amelyek a következők:
1. comunidades autónomas = autonóm közösségek 17+2
2.
provincias = tartomány 50+2
3.
municipios = községek, települések 8111
1. Autonóm közösségek
17+2 autonóm közösség van
Spanyolországban, 17 van az európai kontinensen és 2 másik autonóm város, Ceuta
és Melilla Észak-Afrikában.
Az autonóm közösségekről az 1979.
spanyol Alkotmány VIII. fejezetében döntöttek, 4 történelmi régiót állapítottak
meg: Baszkföld, Andalúzia, Galícia és Katalónia (VIII. fejezet 3. cikk (143-158.
§)), ezekben a régiókban bevezették a 2. hivatalos nyelvet is,
mint például Galíciában a galego vagy Baszkföldön a baszk.
A 148. és a 149. § meghatározza az autonóm
közösségek lehetséges jogkörét és az állam kizárólagos, elidegeníthetetlen
jogköreit.
Az alkotmány alapján 1979-1983
között jött létre az autonóm közösségek és városok beosztása, önálló
parlamenttel és kormánnyal rendelkeznek, viszont jogaik eltérőek, mivel
mindegyik más autonómiai statútummal (estatuto autonomía) rendelkezik.
A többi 13 autonóm közösség mind
spanyol, ami azt jelenti, hogy a madridi központi kormányzattól függnek. Ezek a
közösségek a következőek: Aragónia, Asztúria, Baleárok, Extremadura,
Kanári-szigetek, Kantábria, Kasztília – La Mancha, Kasztília és León, La Rioja,
Madrid, Murcia, Navarra és Valencia.
2. Tartományok
Spanyolországban vannak autonóm területek, amelyek
tartományok is egyben. Ilyen például Asztúria, a Baleár-szigetek, Madrid,
Murcia vagy Navarra. Ennek következtében elképzelhető az a beosztás, hogy
Madrid egyben autonóm közösség, az autonóm közösség fővárosa, tartomány és a
tartomány székhelye is. Ennek a beosztásnak a közigazgatási célja például a
postai irányítószámok vagy telefonszámok kiosztása.
Nyelvi helyzet
Spanyolország hivatalos
államnyelve a kasztíliai spanyol, ezen kívül a 4 történelmi régióban a baszk,
katalán, galego és okcitán (1978. spanyol Alkotmány 3 cikkely 1. pont).
„Az állam hivatalos spanyol nyelve a kasztíliai. A többi
spanyolországi nyelv szintén hivatalos a megfelelő
autonóm közösségben, a Statútumok előírásaival
összhangban. Spanyolország eltérő nyelvi sajátosságai
kulturális kincsünk részei, amelyek különleges
figyelemben és védelemben részesülnek.”
Alkotmány
3. cikk
A katalán nyelv
A katalán nyelv hivatalos nyelv
Andorrában, Katalóniában, Valenciában és a Baleár-szigeteken. Megkülönböztetünk
barcelonai és valenciai katalánt is. Ezen kívül beszélik még Aragónia egyes részein, Észak-Katalóniában
(Franciaország), Murcia egyes részein és Alghero városában (Olaszország,
Szardínia).
A spanyol alkotmány
Spanyolország
alkotmánya a kisebbségekkel kapcsolatos pozitív jogalkotás kiváló példája. Az 1978. decemberében életbe lépett
alaptörvény célja, a spanyolországi nemzeti és kulturális pluralitást egységbe
foglalni.
Az Alkotmány legfontosabb cikkelyei:
Preambulum
„A
spanyol nemzet, attól az óhajtól vezérelve, hogy megteremtse az igazságosság, a
a szabadság és a biztonság feltételeit és előmozdítsa mindazok javát, akiket
magában foglal, szuverenitását gyakorolva kinyilvánítja abbéli akaratát, hogy:
… támogat minden spanyolt és Spanyolország minden népét emberi jogai
gyakorlásában, kultúrájának, hagyományainak, nyelvének és intézményeinek
fejlesztésében.”
2.
cikk
„Az alkotmány amely a spanyol nemzetnek,
valamennyi spanyol közös és oszthatatlan hazájának a felbonthatatlan egységén
alapul, elismeri és garantálja a nemzetet alkotó nemzetiségek és régiók
önkormányzathoz való jogát és a közöttük meglévő szolidaritást.”
3.
cikk
A nyelvi résznél megtalálható.
4.
cikk
„A
Statútumok elismerhetik az autonóm közösségek saját zászlóit és címerjelvényeit.
Ezeket Spanyolország zászlajával
együtt kell kitűzni a helyi középületekre és a hivatalos aktusok idején.”
143.
cikkely
Az
autonómiához való jog lehetséges címzettjei:
„Az Alkotmány 2. cikkében biztosított
autonómiajog érvényesítése céljából az egymással határos, közös történelmi,
kulturális és gazdasági jelleget viselő tartományok, a szigeteken lévő
területek és a regionális történeti egységet alkotó tartományok saját
önkormányzathoz juthatnak és autonóm közösséget hozhatnak létre.”
148.
cikkely
Az
autonóm közösségek hatásköreinek taxatív felsorolása:
Önkormányzati intézmények megszervezése
Területrendezés
Városfejlesztés
Lakásügy
Idegenforgalom
Egészségügy, szociális ellátás
Helyi érdekű vízgazdálkodás
Környezetvédelmi igazgatás
Kultúra stb.
A feladatok ellátásához pénz, és önálló
anyagi alapokra épülő finanszírozás szükségeltetik.
Az
autonóm tartomány 3 forrásból gazdálkodhat:
- központi költségvetésből kapott összegek
- saját bevételeiből
- a területi kompenzációs alap támogatásaiból.
Az autonóm intézményrendszer:
Törvényhozó
Gyűlés, mely törvényerejű
normatív aktusokat fogad el. Egykamarás.
A gyűlések funkciója kettős:
- saját autonóm közösségi kormányához, valamint
- az állam alkotmányos szerveihez is kapcsolódik.
Fontos hatásköre még a kormány ellenőrzése
(interpelláció, kérdés).
Elnök, aki a végrehajtó hatalom feje.
Szerepe 3
részre osztható:
- az autonóm közösség elnöke, annak első számú közjogi személyisége
- az állam képviselője az adott közösségben
- kormánytanács elnöke, kinevezi és visszahívja a kormány tagjait,
akik fölött hierarchikus hatáskört gyakorol. Katalóniában jogosult
minisztériumok felállítására és megszűntetésére is.
Kormányzó
Tanács végrehajtó és
igazgatási feladatokat ellátó, testületi szerv. pl.: törvényjavaslatokat
terjeszt a törvényhozó gyűlés elé.
Főtörvényszék
az autonómia területén
igazságügyi szervezet csúcsszerve.
Katalónia, mint autonómia
Az autonómia Statútuma 1979 decemberében
született meg.
Bevezetője:
„A
jelen statútum Katalónia kollektív identitásának kifejezése, meghatározza
intézményeit és viszonyát az állammal, egy szabad szolidaritás keretében más
nemzetiségekkel és régiókkal. Ez a szolidaritás a garanciája Spanyolország
összes népe valódi egységének.„
A statútum a nemzeti parlament törvénye és
Katalónia intézményi és szociális szabályrendszere. Úgy működik, mint alkotmány
az alkotmányban. Bizonyos területeken teljes az autonómia, máshol viszont az állami
törvénykezés szabályai az uralkodóak. Katalónia saját parlamenttel, kormánnyal
és elnökkel rendelkezik (Generalitat de Catalunya). A kormány 14 minisztériuma
széleskörű önkormányzatra enged minket következtetni, de az önkormányzatiság
gyengeségében megfigyelhető a pénzügyi autonómia hiánya.
Egy kisebbség harca a többséggel
Autonóm
közösség, mégis miért az elégedetlenség?
A legtöbben két érvet sorakoztatnak fel a függetlenség mellett:
Az első gazdasági jellegű, miszerint a tartomány aránytalanul nagy mértékben
járul hozzá a központi költségvetéshez, miközben a befizetett adókból
aránytalanul kis mértékben részesül.
A másik érv ennél sokkal egyszerűbbnek tűnik, mégis nehezebben érti
meg egy kívülálló. Azért szeretnének független Katalóniát, mert ők katalánok,
nem spanyolok. Viszont mitől lesz valaki katalán? Miben különbözik egy katalán
egy spanyoltól? Például a katalán nem a
spanyol nyelv egyik nyelvjárása, hanem egy önálló latin nyelv valahol a spanyol
és a francia határmezsgyéjén. A katalánok jó része – főként a vidéken élők –
katalánul beszél otthon a családban, a spanyolt (kasztíliait) pedig csak az
iskolában és néhány egyéb hivatalos közegben használja, így kevésbé tekinti
anyanyelvének. A katalán autonómiát és leendő függetlenséget az önálló nemzet,
nyelv és kultúra, azaz a katalán identitás alapozza meg.
A
spanyol alkotmány szerint a katalán a spanyol nemzeten belüli nemzetiség. Ennek ellenére a katalánok Katalóniát a spanyol államon belüli nemzetnek
tekintik.
2009. decemberében informális népszavazás
a független katalán államról. A referendummal azt akarták elérni, hogy
társadalmi vita induljon a Spanyolország és Katalónia közötti kapcsolatokról,
illetve figyelmeztetésnek is szánták Madridnak. Harminc százalékos részvétel
mellett a szavazók 95 százaléka
nyilvánította ki azon szándékát, mely szerint Katalóniának önálló állammá
kellene válnia. A spanyol kormány viszont nem ismerte el a referendumot, arra
hivatkozva, hogy az alkotmány szerint hivatalosan csak Madrid írhat ki
népszavazást.
Katalónia is nemzet!
A katalánok 2006-ban módosították
autonómiarendeletüket, amelyet a spanyol és katalán parlament is elfogadott és
népszavazáson megerősített. A spanyol alkotmánybíróság 4 év után döntést hozott
Katalónia Statútumáról.
A döntés értelmében törölték a
Statútum szövegéből azt a részt, amely a katalánt „nemzetalkotó népcsoportnak” nevezi, valamint a katalán Legfelsőbb
Bíróság felállításáról rendelkező bekezdést is. Emellett a testület
megnyirbálta a tartomány pénzügyi hatásköreit, és a katalánt a közügyekben
használatos „fő nyelvvé” nyilvánította („hivatalos nyelv” helyett).
2010. július 10-én nagyszabású
tüntetést szerveztek Barcelonában az AB határozat ellen. Egyesek szerint akár
másfél millióan is lehettek, akik az utcán követelték Katalónia önállóságának
és a Statútumban rögzített jogainak visszaállítását. Lehetséges, hogy Madrid
saját csapdájába esik? Azzal ugyanis, hogy egy korábban legitim módon
elfogadott alapokmányt alkotmányellenesnek tüntet fel azért, hogy a tartomány
függetlenedését megakadályozza, nem éppen a legjobb politikai lépés.
Híres katalánok
Narcís Monturiol (1819-1885), a tengeralattjáró felfedezőjeAntoni Gaudí (1852-1926), építész
Salvador Dalí (1904-1989), festőművész
Joan Miró (1893-1983), festőművész, grafikus, szobrász
FC Barcelona
Irodalomjegyzék:
Gerencsér
Balázs – Juhász Albin
A kisebbségi autonómia
Budapest,
2001.
86-95
old.
http://ellenkultura.info/az-autonomia-zaloga-onallo-nemzet-nyelv-es-kultura.html
Videók:
http://www.youtube.com/watch?v=hnpZv1xLa6E
http://www.youtube.com/watch?v=JVV3yAX3xM8
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése