1. Általános bemutatás
Kína északnyugati régiójában található HszinCsiang-Ujgur Autonóm
Tartomány (jelentése Újhatárterület). Északon Oroszország, Mongólia, keleten
Kína, délen Tibet, nyugaton India (Kasmír), Afganisztán, Tádzsikisztán,
Kirgizisztán és Kazahsztán határolja. Kína 5 autonóm tartományából az egyik.
Ezek a következők: Kuanghszi, Belső-Mongólia (Nei Menggu), Ninghszia, Tibet
(Xizang) illetve maga az Ujgur Autonóm Terület. Székhelye Ürümcsi, 14
prefektúrából áll, 88 megyéből, 1005 járási szintből. A térség teljes területe
eléri a 1 660 000 négyzetkilométert is.[1]
A tartományt, a Kínában élő egyik legnagyobb muszlim közösség, az ujgurok
alkotják több más kisebb lélekszámú nemzetiséggel együtt. Pekingi adatok
szerint lakosságuk 8,39 millióra tehető. A terület fokozatosan vált értékes
területté a benne rejlő stratégiai lehetőségek kiaknázása miatt. Gazdasági
szempontból is magas prioritású területnek számít, hiszen a tartomány területén
több mint 200 féle ásványkincs található, többek között Kína szénkészletének 40
százaléka. Ez a terület választja el Kínát a muzulmán Közép-Ázsiától, és köti
össze a közép-ázsiai földgáz és kőolaj lelőhelyekkel.[2]
A kínai állam és az ujgur nép között mély törésvonalak húzódnak, és a
kapcsolatukban egyre fokozódó feszültség figyelhető meg. Amit elsősorban, az
ujgurok népesedési problémái, valamint a rohamos betelepítések (elkínaiasítás)
illetve a vallásszabadság korlátozása okoz.[3] Az
intézkedések mögött kirajzolódnak a kínai vezetés világos céljai, vagyis az
ujgur függetlenségi törekvések csírájában való elfojtása. A program
sikerességét igazolja, hogy a tartomány lakossága mára több mint 50%-ban kínai.
Biztonságpolitikai szempontból is
forró pontnak tekinthető a tartomány, hiszen a 80-90-es évektől kezdődően
megindult az iszlamista kötődésű ujgur szeparatizmus terjedése. Ez
egyrészt ronthatja Kína tekintélyét
és biztonságpolitikai megítélését mind
bel- ill. külpolitikai ügyleteiben, másrészt pedig egy további okot ad az ujgur
kirekesztés folytatására. Az ujgur kérdés így egy összetett probléma, melynek
gyökerei több szálon futnak.
2. Megelevenedő történelem
Az ujgurok egyik ága korábbi birodalmuk szétbomlása után 840-ben Kelet-Turkesztánban
(mai nevén HszinCsiang) telepedtek le. Ez a terület a híres Selyemút révén már
az ókorban is fontos kereskedelmi csomópont volt. Kelet-Turkesztán ugyanakkor több
mint ezer éven át szabad állam volt.[4]
A megszálló kínai csapatok először 1759-ben érkeztek Kelet-Turkesztánba,
így a terület viszonylag későn integrálódott a Kínai Birodalomba, amit a
tartomány neve is jelképez (Újhatárterület). Az új terület birodalomba való
beolvasztása nehezen zajlott, több lázadás is végbement az 1860-as évekig. Majd
1864-ben sikerül a kínai csapatokat kiűzni a területről és kikiáltja
Kelet-Turkesztán a függetlenségét, amelyet többek között Nagy Britannia és
Oroszország is elismer. A kínaiak azonban 1876-ban végleg annektálják a
tartományt. A 20. században két újabb elszakadási kísérletük volt: 1933-ban és
1944-ben, amely egészen 5 évig tartott. Ezután 1955-ben sikerül elnyernie az
autonómiába sorolás rangját, így hivatalos neve HszinCsiang Ujgur Autonóm Tartomány
lesz. A 70-es évektől megerősödnek mind a szeparatista mind a békepárti mozgalmak.
Minimális célkitűzésként fogalmazzák meg az emberi és kisebbségi jogok
biztosítását, az el kínaiasítás megállítását.[5]
3. Gazdasági jellemzők
Az ujgur népesség nagy része vidéken él és főként mezőgazdasággal
foglalkozik A művelésre alkalmas területeken gyapotot, kölest krumplit rizst és
gyümölcsöt termesztenek. A tartomány gazdag erőforrásokban; 122 féle
ásványkincs található meg, többek között olaj, földgáz, szén, ólom, cink és
arany. Az elmúlt időszakban 6 jelentős olajmezőt tártak fel, amely
feltételezések szerint 30 évre elegendő energiahordozót jelent Kína számára.
Ezért Kína első számú tervei közé tartozik a terület nyersanyagforrásainak
kiaknázása. Az elmúlt években emellett nagymértékű infrastrukturális
fejlesztések indultak meg, köztük a vasút és közúti hálózat fejlesztése,
illetve öntözőrendszerek kiépítése.
Az egyik legjelentősebb beruházásnak a 4000 km-es csővezeték kiépítése
számít, amely a Tamir-medencét köti össze Sanghaj városával, ami megoldja az
ország olaj és földgáz ellátását. A kínai állam fejlesztési programjainak
hatására a tartomány GDP-je évről évre nő. 150 milliárd jüan/ évről fokozatosan
emelkedett; 2006-ban 304,5, milliárd, 2007-ben 352,3 milliárd jüanra növekedett
a GDP értéke. A 11. ötéves terv részeként,
HszinCsiang kormánya az információs technológia, a biotechnológia, az energiaipar
valamint a környezetvédelem meghonosítását tervezi a tartományban, amely még
versenyképesebbé teszi a tartományt Kína többi régiójával szemben.
3.1. Ipar
A tartomány jelentős mezőgazdasági területtel
rendelkezik, ezért 2007-ben a primer szektor részesedése a GDP-ből stabilan 20
%-os, ezzel szemben a szekunder és a tercier szektor aránya közel egyenlő
arányban oszlik meg. Hasonló példát láthatunk, akár egy európai ország
szektorait tekintve. Karamaj, Ürümcsi,
Bajangol városai számítanak a legnagyobb ipari központoknak a tartományban, a
teljes ipari termelés 70,5%-át itt állítják elő. A gazdasági motor alapját az
olaj, a petrokémia, az élelmiszer- és textilipar jelenti a tartomány számára. Ezek
mellett azonban a nehézipar vált húzóágazattá és jelenti a hosszú távú
fejlődés alapját. (2007-ben ez a régió ipari termelésének 86,4%-át jelentette.) Még ma is az állami tulajdonban lévő
vállalatok és gazdaságok képezik az ipari termelés közel egészét, azonban a
magánszektor fokozatos növekedése figyelhető meg.
3.2. Nemzetközi
kereskedelem és működő tőkeáramlás
A tartomány felvevő
piacát elsősorban közép-ázsiai országok teszik ki köztük, Kazahsztán,
Kirgizisztán, Pakisztán, Azerbajdzsán és Oroszország. A legfőbb export
termékeket a paradicsom, a pamut, a cipők és a televízió alkatrészek jelentik. A
tartomány alapvetően nem szorul importra, az átlagosan import áruként behozott
termékek a következők: hengerelt acél, nyersolaj, műtrágya,
amelyek Kazahsztánból, Oroszországból és az USA-ból származnak. Fontos a határ
menti kereskedelem, amelyből jelentős bevételi forrásokra tesz szert a
tartomány, 2007-ben elérte a 9,4 milliárd dollárt, ami a tartomány kereskedelmének
közel 70%-át jelenti.
A
működő tőkeáramlás (Foreign Direct
Investment) értéke alacsonynak mondható a tartományban, főként a gyér
lakosság és az alulfejlett közlekedési hálózat miatt. A beruházások nagy része
Hong Kong-ból érkezik (34%), míg a fennmaradó rész a volt szovjet
utódállamokból (20,3%) valamint Ausztráliából (2,5%).
4. Kínai kisebbségpolitika a törvény és valóság tükrében
A terület népességi összetételét tekintve 45% ujgur, 41% han, 7% kazah,
0,9% kirgiz és 0,8 % mongol. A lakosság gyarapszik és fiatalodik; 2000-ben a
lakosság közel 70%-a tartozott a 15-64 év közöttiek csoportjába. Az Ujgur
Autonóm Tartomány és a Kínai Népköztársaság között feszülő ellentéteket nem
érthetjük meg pusztán statisztikai adatok alapján; a kínai kisebbségpolitikát
kell górcső alá vennünk. Az autonómia jogi hátterét tekintve nemzetközi síkon
elsősorban az ENSZ Alapokmányból indulhatunk ki, melynek Kína maga is részese.
A dokumentum célul tűzi ki a népek önrendelkezéshez való jogát illetve az
emberi jogok érvényesülését.[6] Emellett
a kínai alkotmány cikkei alapján is az állam köteles biztosítani a különböző
etnikai csoportok közötti egyenlőséget és egységet. Az alkotmány 4. cikke (Constitution of the People’s Republic of
China) rendelkezik az etnikai csoportok elleni diszkrimináció teljes
tilalmáról illetve minden kisebbségnek megadja a jogot saját nyelvének, szokásának
és hagyományának megőrzésére.[7] A
Kínai Államtanács által, 1952-ben életre hívott Kisebbségek Jogegyenlőségét
Garantáló Államtanácsi Rendelet (Decision of the State Council Regarding the Guarantee of
the Equality of Rights of Minorities Living in Dispersed Communities)
egyértelműen hangsúlyozza a gondolati, vallás-, gyülekezési és
mozgásszabadságot minden etnikum tekintetében.[8] A
kisebbségi autonómiák jogi státuszát végül az 1984-re datálható, Etnikai
Területek Autonómiájáról szóló Törvény (Law of the People's Republic of China on the Autonomy of
Ethnic Areas) is garantálja, mintegy a fentebb említett jogkörök
hivatalos megerősítéseként.[9]
Emellett mindegyik autonómiának meg van a saját elnöke illetve
alelnöke, akiket a területi autonómiát gyakorló nemzetiséghez tartozó
állampolgárok közül választanak.
Az autonóm térségek népi
kongresszusának jogában áll megfogalmazni
a helyi kisebbségek politikai, gazdasági
és kulturális jellemzőinek előírását. Ezeket a szabályokat kell benyújtani az említett bizottságának jóváhagyás miatt,
mielőtt azok hatályba lépnek. A Nemzeti Népi Kongresszus
Állandó Bizottságnak hatásköre van törölni azokat az állami szintű ügynökségek,
autonóm régiók vagy önkormányzatok által megszövegezett helyi törvényeket és
rendeleteket, amely ellentétben állnak az Alkotmánnyal vagy más törvénnyel
illetve közigazgatási rendeletekkel.[10] Etnikai autonóm
térségeken autonóm ügynökségek működnek, amelyek mint helyi államhatalmi
szervek saját szintjükön
működnek és meghatározott feladataik és hatásköreik vannak. A helyi hatóságokat felhatalmazza a törvény saját erőforrásaik
ésszerű keretek között történő kiaknázására.[11] Törvényben lefektetett továbbá az is, hogy az állam köteles
pénzügyileg, anyagilag és műszakilag támogatni a nemzeti kisebbségek gazdasági,
társadalmi és kulturális fejlődését, valamint ösztönözni az autonóm területeket
abban, hogy saját nemzetiségük soraiból megfelelő számú szakembert képezzenek
ki. Az etnikai autonóm terület finanszírozása egyrészt saját forrásokból
másrészt állami támogatásból tevődik össze. E térségek szomszédos külföldi
országokban is kialakíthatnak határokon átnyúló kereskedelmet az Államtanács
jóváhagyásával.[12]
A nyelvi sokszínűség jegyében a
nemzeti kisebbségek lakta helységekben, az ott élő etnikumok számától függően
két-, három- vagy többnyelvű helységnév- és útjelző táblák láthatók, és a
többségben levő nemzetiség nyelvén írott felirat az elsődleges.
Tehát a törvényben lefektetett
normák alapján Kína megfelelne a nemzetközi emberi jogi illetve
kisebbségvédelmi előírásoknak. Ugyanakkor a valóság sajnos egy egészen más
kisebbségpolitikát tár a szemünk elé.
4.2.Vérbe fojtott küzdelem
az igazságért
Az ujgur konfliktust ugyanakkor az Indiai Védelmi Szemle (Indian Defence Review) által közreadott
tanulmány szerint tulajdonképpen két dimenzió mentén lehet értelmezni. Az első
az etnikai dimenzió, ugyanis Kína a hanok folyamatos betelepítésével próbálja
„változtatni” a kisebbségi arányokat. Míg 1949-ben az ujgurok aránya a
térségben 80 százalék volt, addig ez az arány napjainkban, ahogy korábban már
említettük összesen alig 45 százalékot ér el. A hanok aránya viszont ugyanebben
az időintervallumban 10 százalékról a négyszeresére nőtt[13] és
az ujgur fővárosban, Urumcsiban a 75 százalékot is meghaladják a legújabb
népszámlálási adatok szerint.[14] Az
ujgurok szerint a kínai népesedés politika egyértelműen ellenük irányul.
Források alapján több ujgur nőn végeztek kényszerabortuszt. (1998-ban
„Megszülettünk” címmel rendeztek demonstrációt, amit keményen levertek kínai
hatóságok, a mozgalom vezetőjét pedig később kivégezték.[15])
A konfliktus másik tengelye a vallási kérdés mentén húzódik. A
vallásszabadság többszöri megerősítése ellenére, Kína a „modernizáció jegyében”
próbál egyre több mecsetet bezárni illetve az iszlám vallás motívumait
hangsúlyozó épülettervek gyakran nem kapnak építési engedélyt. Végül a
Szaúd-Arábiába kiadott vízumok számát folyamatosan csökkentik, gátat gördítve
az évente esedékes mekkai zarándoklat elé.[16] Ez a
probléma ráadásul a térség lakosságának legalább 60 százalékát érinti, hiszen
az autonómiában jelen lévő, szomszédos ázsiai országokból bevándorolt
kisebbségi csoportok közül is többen muszlim vallásúak.
Főleg a fent említett két okra lehet visszavezetni az ujgur ellenállás
gyökereit, mely életre hívta a függetlenségi mozgalom újbóli fellángolását is.[17] A
folyamatos összetűzések, mint a ’90-es években, Baren városában kirobbant
zavargások leverése vagy a Lopnor térségében végrehajtott nukleáris robbantások
okozta sugárbetegségek két irányvonal mentén indították meg az ellenállási
törekvéseket. Egyfelől radikalizált egyes helyi csoportokat, mint például a
Kelet-Turkesztáni Iszlám Mozgalmat, akik a táliboktól és az Al-Kaidától várták
helyzetük megoldását. Másfelől viszont megfigyelhető a békepártiak mozgalma is,
akik viszont inkább a kérdés nemzetközi szintre való emelésével küzdenek
legalább a kisebbségi jogok megvalósulásáért. A leginkább említésre méltó
szervezet a 2004-ben, Münchenben Erkin Apltekin vezetésével megalapított Ujgur
Világkongresszus illetve az ujgur származású Rebiya Kadeer asszony személye,
akit megbékélésre buzdító beszédeiért és mozgalmáért béke-Nobeldíjra is
jelöltek.
A legnagyobb problémát ugyanakkor
az okozza, hogy bár az Ujgur Világkongresszus is elhatárolja magát az erőszakos
cselekményektől, Kína a 2001 szeptemberében történt terrortámadás óta minden ujgurok
ellen irányuló elnyomó intézkedést a terrorizmus elleni harccal magyaráz.[18] Kína
így kijátszotta a terrorista kártyát és ellenségének tűnteti fel az ujgur
ellenállási mozgalmakat. Ezzel saját eszközévé teszi a terrorizmus elleni harcot
az ujgur szeparatizmus megfékezéséhez. 2005-ben Luon Gan kínai-biztonságpolitikus
a legfontosabb problémagócnak nevezte az ujgur kérdést, ezzel is alátámasztva
Kína célkitűzését miszerint első számú prioritás az ujgur ellenállás
megfékezése.
Kultúra
A nehézségek és konfliktusok ellenére a térség ugyanakkor bővelkedik a
kulturális kincsekben. A 19. század utolsó éveiben, és a 20. század első
évtizedeiben a Kelet- Turkesztáni régióban a tudományos és régészeti expedíciók
által számos barlang, templom, kolostor, falfestmények, könyvek és dokumentumok
lettek felfedezve. Az amerikai, japán és európai felfedezőket is lenyűgözték az
ott talált kincsek, és jelentéseikben hamarosan felkeltették a világ minden
tájáról a közönség érdeklődését.
Az ujgur kultúra emlékeit számos jelentős múzeumban meg lehet tekinteni,
mint például Berlinben, Londonban, Párizsban, Tokióban, Szentpéterváron és
Új-Delhiben is. A felfedezett kéziratok és dokumentumok egy igen magas fokú
civilizált népet mutatnak, kínai források szerint az ujgurok híres gyógyítók
voltak, egyes elméletek szerint az akupunktúrát nem is a kínaiak, hanem ők
fedezték fel. Jártasak voltak az építészetben, a művészetekben és a zenében is.
Az írásbeliségük annyira magas szintű volt, hogy még a legegyszerűbb foglalkozású
ember is tudott írni és olvasni, sőt az ujgurok már évszázadokkal
Gutenberg előtt ismerték a könyvnyomtatást.[19]
A Duna televízió által készített videó riportban elhangzott, ami még
számunkra érdekes lehet az, hogy a nomád népek közül egyedül a magyarokat
tekintik rokonaiknak. Mint tudjuk, az ujgurok eredetileg Mongóliában éltek,
elődeik tagjai lehettek a hunok által ismert törzsszövetségnek. Hoppál Mihály
akadémikus, az MTA doktora szerint, ezt a helyiek is igazolják, az ujgur falu
lakói egymás után sorolják az általunk is ismert szavakat, mint például
szakáll, bicska, dob, még a menyasszonyi láda díszítése is egyezik a
magyarokéval.
Irodalomjegyzék
Elsődleges források:
- BBC Regions and territories: Xinjiang; http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/country_profiles/8152132.stm, (letöltés: 2012.11.25.)
- Constitution of the People’s Republic of China (http://www.npc.gov.cn/englishnpc/Constitution/node_2825.htm, (letöltés: 2012.11.25.)
- Decision of the State Council Regarding the Guarantee of the Equality of Rights of Minorities Living in Dispersed Communities; (http://www.cecc.gov/pages/roundtables/041105/ProtectionofRights.pdf?PHPSESSID=e34e6e45b560a2d2c5da6513b060db79; (letöltés: 2012.11.25.)
- Law of the People's Republic of China on the Autonomy of Ethnic Areas; http://www.novexcn.com/regional_nation_autonomy.html, (letöltés: 2012.11.25.)
- Uighurs and China's Xinjiang Region http://www.cfr.org/china/uighurs-chinas-xinjiang-region/p16870 (letöltés: 2012. 11.25)
- Economic profile of Xinjiang http://info.hktdc.com/mktprof/china/xinjiang.htm (letöltés: 2012. 11.25)
- Informations page of China: http://www.china.org.cn/english/features/ProvinceView/156243.htm (letöltés: 2012. 11.25)
- Governance, p: 39 (http://library.uoregon.edu/ec/e-asia/read/ethnic-china.pdf; (letöltés: 2012.11.26.)
Másodlagos források:
- Bernát Péter: Az ujgur kérdés és ami mögötte van, Nemzet és Biztonság, 2008. április
- History and Development of Xinjiang http://news.xinhuanet.com/zhengfu/2003-06/12/content_916306.htm (letöltés: 2012.11.25)
- Kemenszky Ágnes: Konfliktusok a poszt-bipoláris világban, előadássorozat; Budapesti Corvinus Egyetem, 2010. őszi szemeszter)
- Orosz Melinda: Kína etnikai megoszlása és kisebbségpolitikája, egyetemi dolgozat, Zsigmond Király Főiskola
- Ethnic, Religious Discrimination in China Cause Xinjiang Unrest; Indian Defence Review
- Friday, August 21, 2009; http://www.biyokulule.com/view_content.php?articleid=2100, (letöltés: 2012.11.25.)
- A brief introduction to Uyghur culture. http://www.uyghurensemble.co.uk/en-html/uy-culture.html; (letöltés: 2012.11.26.)
[2] Bernát Péter: Az ujgur
kérdés és ami mögötte van, Nemzet és Biztonság, 2008. április
[3] A dolgozat további
részében részletesen kifejtjük a kínai kisebbségpolitika és az ujgur
ellenállási mozgalom között feszölő ellentéteket.
[5] History and Development of
Xinjiang
http://news.xinhuanet.com/zhengfu/2003-06/12/content_916306.htm
(letöltés ideje: 2012. 11.25)
[6]
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy mind a népek önrendelkezési joga illetve az
állami szuverenitás sérthetetlensége kógens erejű normák a nemzetközi jogban.
Összeütközésük elkerülésére egyes nemzetközi jogászok azt az elvet követik,
hogy a népek csak egyszer élhetnek ezzel a joggal, ha függetlenséget akarnak elérni
és azt követően az állam területi sérthetetlenségének elve a domináló elv. Éppen
ezért a mai napig vitatott, hogy a Föld autonómiái illetve kisebbségei, köztük
az Ujgur Autonóm Tartomány is élhet-e ezzel a jogával az elszakadás
tekintetében. (Kemenszky Ágnes: Konfliktusok a poszt-bipoláris világban,
előadássorozat; Budapesti Corvinus Egyetem, 2010. őszi szemeszter)
[7]
Article 4 of the Constitution of the People’s Republic of China (http://www.npc.gov.cn/englishnpc/Constitution/node_2825.htm,
letöltés: 2012.11.25.)
[8] Decision of the State Council Regarding the Guarantee of
the Equality of Rights of Minorities Living in Dispersed Communities; (http://www.cecc.gov/pages/roundtables/041105/ProtectionofRights.pdf?PHPSESSID=e34e6e45b560a2d2c5da6513b060db79;
letöltés: 2012.11.25.)
[9] A
törvény, mely tulajdonképpen a kínai kisebbségpolitika jogi alapjául szolgál,
szintén rendelkezik a diszkrimináció minden formájának tiltásáról, a kultúra,
vallás, szokások megőrzésének lehetőségéről, mely magában foglalja a kisebbségi
irodalom terjesztését, újságok, filmek szabad forgalmazását, a történelmi
ereklyék megőrzését. (Law of the People's Republic of
China on the Autonomy of Ethnic Areas; http://www.novexcn.com/regional_nation_autonomy.html,
letöltés: 2012.11.25.)
[10] Constitution of the People’s Republic
of China
[11] Governance, p: 39 (http://library.uoregon.edu/ec/e-asia/read/ethnic-china.pdf;
letöltés: 2012.11.26.)
[12] http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=9507
The People's Republic of China Regional Ethnic Autonomy Law (Chinese and
English Text)
[13] Ethnic, Religious Discrimination in
China Cause Xinjiang Unrest; Indian Defence Review
Friday, August 21, 2009; http://www.biyokulule.com/view_content.php?articleid=2100, letöltés: 2012.11.25.)
Friday, August 21, 2009; http://www.biyokulule.com/view_content.php?articleid=2100, letöltés: 2012.11.25.)
[14] BBC Regions and territories:
Xinjiang; http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/country_profiles/8152132.stm,
letöltés: 2012.11.25.)
[15] Economic profile of
Xinjiang; (http://info.hktdc.com/mktprof/china/xinjiang.htm;
letöltés ideje: 2012. 11.25)
[16] Ethnic, Religious Discrimination in
China Cause Xinjiang Unrest; Indian Defence Review
Friday, August 21, 2009; http://www.biyokulule.com/view_content.php?articleid=2100, letöltés: 2012.11.25.)
Friday, August 21, 2009; http://www.biyokulule.com/view_content.php?articleid=2100, letöltés: 2012.11.25.)
[17] A
függetlenség gondolata ugyanakkor nem új keletű. Már a 19. századtól több
elszakadási kísérlet is történt a független Kelet-Turkesztán kikiáltásával.
Némelykor több évig is képes volt a térség függetlenedni Kínától, ám a
szomszédos óriás végül minden esetben sikerre vitte az annexiót. (Bernát Péter:
az ujgur kérdés és ami mögötte van, Nemzet és Biztonság, 2008. április)
[18] Az Egyesült Államok éppen emiatt többször
felszólítatta az ázsiai óriást, hogy a békés eszközökkel küzdő ujgur
mozgalmakat ne nyilvánítsa terrorszervezetnek. Az USA ennek jegyében például
évente 75 ezer amerikai dollár mértékben nyújt anyagi támogatást az amerikai
Ujgurok Egyesületének. (Bernát
Péter: Az ujgur kérdés és ami mögötte van, Nemzet és Biztonság, 2008. áprilisi
szám; 30-37. oldal)
[19] A brief introduction to
Uyghur culture. (http://www.uyghurensemble.co.uk/en-html/uy-culture.html;
letöltés: 2012.11.26.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése