Általános információk
Tibet a világ egyik legelzártabb vidéke, melyet 1965 óta
Kína autonóm területeként tartanak számon. A Himalájától északra található,
magában foglalja a Tibeti-fennsíkot és a Brahmaputra felső folyását és Csamdo
egy részét.[1] A hely maga a világ
teteje, hiszen az ország átlagos tengerszint feletti magassága 4500 méter.
A Tibet szó hallatán egy nagyobb és egy kisebb területre is
gondolhatunk. A Free Tibet jogvédő szervezet szerint Tibet alatt egy 2,5 millió
km2-es területet értünk, mely magában foglalja a 3 eredeti
tartományt, Ü-Cang, Kham és Amdó tartományokat. Ezzel szemben a kínaiak szerint
Tibet a Tibeti Autonóm Tartománnyal (TAR) egyenlő, vagyis csak az Ü-Cang
tartomány a része.[2] Ez a terület 1,2 millió km2-es
nagyságú.[3]
Politikai státusza szerint egy megszállt országról
beszélhetünk, ahol az ENSZ nincs jelen. Tibetben az „össztibeti” lakosság száma
eléri a 6 millió főt. Közülük 2,09 millió fő él a Tibeti Autonóm Tartományban,
a többiek pedig a Tartományon kívüli más tibeti területeken. [5]
Tibet spirituális és politikai vezetője Őszentsége a 14. Dalai Láma, Tendzin Gyaco.
A tibeti nemzeti zászló kialakulása a 7. századi király, Szongcen Gampo uralkodására tehető. Tibet akkoriban Közép-Ázsia egyik legerősebb birodalma volt, egy 2 millió 860 ezer fős hadsereggel rendelkezett.
Minden ezrednek
saját lobogója volt, az egyik két hóoroszlánt ábrázolt egymással szemben, egy
másikon egy hóoroszlán ugrott az ég felé, illetve létezett olyan is, amelyiken
fehér lángok voltak láthatók vörös háttér előtt. A hagyomány tovább
folytatódott és a 13. Dalai Láma egy új zászlót tervezett, majd bejelentette,
hogy minden katonai létesítménynek ezt az egységes zászlót kell alkalmaznia. Ez
a zászló lett végül Tibet nemzeti zászlaja.[6]
Tibet történelme
A tibeti királykor
A VII. század előtti időkről nagyon kevés ismeretanyag áll a
rendelkezésünkre. A tibetiek őseinek egy kjang törzsszövetséget tekinthetünk,
akik az V. században Kongpóban telepedtek le, majd a Jarlung és Kjicshu folyó
völgyébe vándoroltak. Mindezt kínai források támasztják alá. Az Ótibeti
Krónikában megtalálhatjuk 27 mitikus király nevét, akik a Tibeti Királyság
megalapítójának, Szongcen Gampónak (618-649) az ősei lehettek. Szongcen Gampo
uralkodása alatt Tibet egy birodalommá nőtte ki magát és Lhásza lett a fővárosa.
632 körül Szongcen Gampo egyik miniszterét, Thonmi Szambhotát Indiába küldte,
hogy ott tanulmányozza az indiai írást, majd alkossa meg a tibeti írást. Így
létre is jött a tibeti ábécé és a tibeti nyelv nyelvtana. A tibetiek a mai
napig ezt az írásrendszert használják, csupán kisebb változtatások történtek.[7]
821-ben létrejött egy kínai-tibeti békeszerződés, mellyel a
200 éve tartó sino-tibeti konfliktust szerették volna lezárni. A békeszerződés
értelmében Kína kijelentette, hogy a tibetieket egyenlőkként ismeri el,
valamint Tibet egy független állam, melynek sérthetetlen a területe. A
szerződést a Lhászában található Jokhang templom egyik kőoszlopába vésték bele.[8]
842-ben egy buddhista szerzetes megölte Langdarma királyt,
akinek a halálával megszűnt a tibeti királyság is. Tibet több államra hullott
szét és közel 400 évig nem is egyesítették újra.[9]
Az átmeneti időszak
Tibetet 1261-ben kerületekre és ezres körzetekre osztották
és ezáltal újraegyesítették Tibetet. Innentől kezdve Tibet uralkodóivá a
mindenkori szakja főlámák váltak.[10]
Lhabzang kán diktatúrája és a mandzsu ambanátus felállítása
Lhabzang kán eltávolítatta a hatodik dalai lámát főapáti
székéből, mivel kételkedett abban, hogy ő lenne az előző láma reinkarnációja.
Később száműzetésbe is késztette a lámát, aki önkényesen a fogvatartójával
ment, majd útközben Kína felé halt meg.
A nagy lhászai kolostorok nem felejtették el, hogy Lhabzang volt az, aki
eltávolította a hatodik dalai lámát. Így a kolostorok összeesküvést szőttek
ellene a dzsungár-mongolokkal és megbuktatták. Az öröm azonban nem tartott
sokáig, mert dzsungárok lerohanták és kifosztották Lhászát, majd elfoglalták
Tibetet. A hetedik dalai láma felavatását (1720) követően 1721-ben Tibet és
Kína között egy szerződés jött létre, melyben kijelentik, hogy Tibet Kína
adófizető vazallusa. Ettől fogva Kang Hszi kínai-mandzsu császár gyakorlatilag
Tibet királya lett.[11]
1854 és 1856 között Tibet harcban állt Nepállal, melynek
eredményeként a gurkhák behatoltak Tibetbe és csak hosszú távú hadisarc
fizetése fejében tudták távozásra bírni őket.[12]
A XX.
század – nagyhatalmak fogságában
1904-ben Younghusband ezredes vezetésével a brit csapatok
bevonultak Tibetbe és elfoglalták Lhászát. A britek attól féltek, hogy
Oroszország Tibetet használná az Indiába való behatolás útvonalaként és
átvennék Tibet vezetését is, mint ahogyan azt korábban a mongolok tették.[13]
1910 és 1912 között Csao Er-feng mandzsu-kínai tábornok
erőszakosan behatolt Tibetbe, majd előrenyomult egészen Lhászáig, hogy megalapozza
Kína uralmát egész Tibet felett. Ennek következtében 1910-ben a tizenharmadik
dalai lámának és vezető minisztereinek Indiába kellett menekülniük. 1912-ben az
utolsó Csing császár lemondásával a Kínai Köztársaság Mongóliát és Tibetet
követelte. Áprilisban a kínai csapatok megadták magukat és kivonultak Tibetből
az év végéig. 1912. október 28-án a dalai láma visszakapta a rangját és címét,
azonban Kína kihangsúlyozta, hogy Tibet továbbra is kínai fennhatóság alatt
áll. Ezt követően 1913 januárjában a dalai láma is visszatérhetett Lhászába.[14]
1913 októberében egy háromoldalú konferenciát tartottak
Tibet, Kína és Nagy-Britannia részvételével Szimlában, ahol megpróbálták
megoldani a tibeti helyzetet. Itt kiáltották ki Tibet függetlenségét a dalai
láma vezetésével. A Szimlai Egyezménnyel a britek és a tibetiek egyetértettek,
még az indiai-tibeti határ kérdésében is sikerült megegyezniük, azonban Kína
nem írta alá az egyezményt. Emiatt rendszertelen háborúk törtek ki keleten.
1918-ban a tibetiek legyőzték a kínai hadsereget és egy fegyverszüneti
egyezményt írtak alá, mely 12 évig volt érvényben.[15]
1940. február 22-én hivatalosan is beiktatták a 14. dalai
lámát, a ceremónián a kínai delegáció is részt vett. Nagy-Britannia 1943-ban
megerősítette, hogy Tibet már autonóm és eltökélt amellett, hogy fenntartsa
függetlenségét. A világháború idején több amerikai és orosz diplomata is járt
Lhászában, akik Tibetet független államként kezelték.[16]
Kína 1950 januárjában meghirdette Tibet „békés
felszabadítását”. Tibet külső segítségért folyamodott, de India nem támogatta a
Kína-barát politikája miatt. 1950 októberében a kínai seregek bevonultak
Kelet-Tibetbe és elfoglalták Csamdót két hét alatt. A lhászai kormány azonban
fegyveres ellenállást tanúsított. 1950 telén az akkor tizenhat éves Tendzin
Gyaco, a tizennegyedik dalai láma átvette a főhatalmat, majd elindult Jatung
városába, hogy Lhásza elfoglalása esetén el tudja hagyni az országot.[17]
A dalai láma és a tibeti vezetők megpróbáltak együttműködni
a kínai hatalommal, így tárgyalásokba is kezdtek. 1951. május 23-án aláírtak
egy 17 pontos megegyezést „Tibet békés felszabadításáról”, azonban ez is Kína
érdekeit szolgálta. A megegyezésben kimondták, hogy Tibet a Kínai
Népköztársaság része és Autonóm Terület jogi státuszt kap a megfelelő
előkészítés után. 1951 júliusában a dalai láma visszatért Lhászába. 1951
októberében a kínaiak bevonultak Lhászába, majd elfoglalták a fontos stratégiai
pontokat az országban. 1952-ben létrejött az ún. „Tibet Katonai Körzete” is.
1954-ben a dalai láma és a pancsen láma Pekingbe utazott, hogy találkozzon Mao
Ce-tunggal. Közben a kelet-tibeti ellenállás csak fokozódott, 1956-ban már
felkelés tört ki Kelet-Tibetben. 1956 őszén Nehru indiai miniszterelnök
meghívására a dalai láma Új-Delhibe utazott és már ekkor fontolóra vette az
Indiában maradás lehetőségét.[18]
1959. március 10-én már Lhászában is felkelés tört ki, így a
dalai láma Indiába menekült. Amint 1959-ben Kína behatolt Tibetbe, az
indiai-kínai viszony elmérgesedett. Nehru miniszterelnök menedéket adott a
dalai lámának. 1959 után nagyobb lett az elnyomás Tibetben és az ország még
zártabb lett. Tibetben a kínaiak erőszakhoz folyamodtak és elpusztítottak
rengeteg kolostort, lámákat öltek meg. Több ezer tibeti menekült ekkortájt
Indiába.[19]
1965-ben hivatalosan is létrejött a Tibeti Autonóm
Tartomány, majd a 70-es évek végén a dalai láma politikai beszédeket kezdett el
tartani külföldön és Tibet nemzetközi támogatása is folyamatosan nőni kezdett. 1987-ben
a tibetiek a tüntetések új korszakát nyitották meg, Lhászában egy masszív
függetlenségpárti demonstráción a rendőrök tüzet nyitottak a tüntetőkre.[20]
A dalai láma 1988-ban egy strasbourgi indítványt nyújtott
be, melyben kijelentette, hogy igazi autonómiát szeretne Tibet számára kivívni,
nem pedig függetlenséget. 1989-ben a lhászai tüntetések is azt mutatták, hogy a
tibetiek még mindig hajlandóak a saját életüket és szabadságukat kockáztatni
annak érdekében, hogy a kínai szabályokkal szembeszálljanak. A kínai hatóságok
erőszakkal válaszoltak és filmfelvételek tanúskodnak arról, hogy szerzeteseket
bántalmaztak. A dalai láma még ebben az évben Nobel-békedíjat vehetett át a
kínai kérdés békés rendezéséért.[21]
Kína 1996-ban elindított egy hazafias re-edukációs kampányt,
melynek részeként a monostorokból eltávolították a dalai láma képeit. 1999-ben
a Tibeti Felkelés 40. évfordulója alkalmából Lhászában ismét tüntettek. 2005-ben
a kínai miniszterelnök, Ven Csia-pao felajánlotta, hogy a tibeti üggyel
kapcsolatban megbeszéléseket fog tartani a dalai lámával, azonban azzal a
feltétellel, hogy a dalai láma feladja a függetlenségi törekvéseit.[22]
2008-ben Tibetben az 1959-es felkelés óta a legnagyobb
tüntetések törtek ki át az egész Tibeti-fennsíkon. A fegyvertelen tüntetőkkel
szemben brutális erőkkel léptek fel, így nemzetközi merényletté fajult a helyzet.
A pekingi olimpia idején a fáklyavivők világszerte tüntetőkkel találkoztak. A
Tibetet támogatók kiemelték, hogy szerintük álszentség az, hogy Kína rendezheti
az olimpiát, miközben ártatlan tibetieket ölnek meg.[23]
Kultúra, Vallás
A tibeti kultúra jelentősen megváltozott a kínai megszállás
után, hiszen a buddhizmus számukra nem csak egy vallás, hanem életforma is,
ezért ennek elnyomása a társadalom minden rétegét érinti.
A kutatások szerint Tibetben 1959 előtt a hagyományos
családi forma volt a jellemző, amelyben a család, mint termelési egység, mint
szociális élettér, mint a legfontosabb társadalmi kommunikációs csatorna
szerepet töltötte be.
A tibeti család a XX. század második feléig szinte kizárólagos jelentőségű a tudás átadásában a kolostori oktatás mellett.
A tibeti család a XX. század második feléig szinte kizárólagos jelentőségű a tudás átadásában a kolostori oktatás mellett.
Mivel a családok
jelentős aránya a mezőgazdaságból tartotta fenn magát, mindent megtettek a
birtok megőrzéséért, gyarapításáért. A családi birtok és vagyon védelme a
szétdarabolástól hozzájárult a családi örökség egységéhez és az osztály és
kaszthoz tartozás tisztaságának fenntartásához. Ezért az arisztokraták gyakran
házasodtak a saját osztályukon és családjukon belül. Annak érdekében, hogy
elkerüljék a vérkeveredés csak hét rokonsági fokon túl házasodhattak össze.
Régen a tibetiek a saját lakóterületükön választottak házastársat, mert így
könnyen tudtak azonosulni a szokásokkal, a szociális helyzetükkel és a
megkívánt életmóddal.
Mindezek mellett Tibetben háromféle házasság jöhetett létre a kínai megszállás előtt: monogámia, poliandria és poligámia.
Mindezek mellett Tibetben háromféle házasság jöhetett létre a kínai megszállás előtt: monogámia, poliandria és poligámia.
Tibetben minden formája megengedett volt a házasságoknak
mindaddig, amíg nem vezettek a családi birtok felbomlásához. Bár a házasságok
nagy része monogámia, a poligámia a magas szociális státust szimbolizálta.
Ezzel szemben a szegényebb családokban a poliandria terjedt el, mivel a
testvéreknek csak egy nőt kellett eltartaniuk és együtt is dolgozhattak, így a
családi vagyon is egyben maradt. Más alacsonyabb státuszú családokban a nővérek
osztoztak egy férjen.
Tibetben nem jelentett hátrányos helyzetet vagy stigmát, ha
egy hajadon lánynak házasságon kívüli gyermeke született. Mivel Tibetben a
szerzetesek száma igen nagy volt, ezért a házasulandó nők magasabb arányt képviseltek,
s ezért a poligámia is elterjedt.[24]
A család mérete
általában nagy volt, 6-10 főből állt. A tibeti családok két típusa létezett:
-házasságon alapuló,
amelybe a házastársak és a gyermekek tartoztak;
-házastársi viszony mellett más személyek is kapcsolódtak a
családba, mint a testvérek, szülők, tágabb rokonság vagy a szolgák. Ez a forma
leginkább a földművelő és pásztori közösségek esetében működött.
A nőt jelentő szó a skye-dman, amely alacsony szinten
születettet jelent. Ez a férfiak és nők közötti szociális státuszbeli
különbséget mutatja. A tibetiek azt is gondolják, hogy a nők alacsonyabb
képességűek a férfiaknál, jobb ha a háznál maradnak. Értelmi képességeik is a
férfinél kisebbek, képtelenek kezdeményezni és ezek következtében nem
világosodhatnak meg mindaddig, amíg férfiként nem születnek meg.
A lányok és fiúk képzési lehetőségei nagy eltérést mutatnak,
így a lányok oktatása, nevelése szinte csak a családban történt. Amíg a
fiúgyermekek az apjuk szociális és gazdasági pozícióján osztoztak, addig a
lánygyermekek már korán elkezdtek dolgozni és sokkal keményebb bánásmódban
részesültek, mint a fivéreik. A lányok vették át a bátyjaik házimunkáit is,
amikor azok iskolába kezdtek járni. Amíg a fiúkat egy idősebb szerzetes
ellátásával bízták meg, addig a lányokat a magatehetetlen beteg rokon ápolására
küldték, amely sokkal rosszabb lehetőséget jelentett az előrelépésre és
tanulásra.[25]
1959 előtt kevesebb, mint a népesség 20% volt írástudó.
A tibeti diákok hátrányosan vannak megkülönböztetve a kínai osztálytársaikkal
szemben, mind a középiskolákban mind az egyetemeken kizárólag kínaiul oktatnak.
2005-ben 11,5%-a a lakosságnak rendelkezik érettségivel vagy egyetemi
diplomával. Ezért a szülők inkább kínai iskolába íratják a gyerekeiket, a
továbbtanulási lehetőségeik megőrzése érdekében. A tibeti nyelv kiszorítása
egyértelmű kínai erőszakpolitika az asszimiláció véghezvitelére.[26]
Tibeti imazászló: A tibeti tájkép jellegzetességei
a házak, kolostorok, magaslatok vagy a hágók tetején lobogó színes imazászlók
melyeket általában „Szélparipá”-nak neveznek. A
zászlókra
imákat, egyes istenségek képmásait és mantráit, valamint jó szerencsét hozó
fohászokat nyomtatnak, hogy a szél mindenfelé közvetítse hatásukat. A
Szélparipa védelmezi a veszélyes, magas helyeken utazókat, védelmet ígér a
káros helyi erők ellenében, főként pedig elősegíti a jólét, a bőség és a
szerencse gyarapodását.[27]
A VII. században Szongcen Gampo tibeti király építtetett
palotát a hegyre, ennek egyetlen épen maradt része a csúcson levő kápolna. A
mai palotarendszer a XVII. században, az ötödik dalai láma uralkodása idején
épült. A Potala szanszkrit szó, a buddhista mitológiában annak az égi
tartománynak a neve, ahol Avalokitesvara, „a látó szem”, Tibet védőistene
lakozik. A dalai lámát a védőisten földi megtestesülésének tartják, amellett,
hogy minden dalai láma közvetlen elődjének a reinkarnációja. A Vörös-hegyre
épült Potala-palota aranyozott tetői mérföldekre látszanak a Lhászát körülvevő
síkságon. A 41 hektárnyi területet elfoglaló épületegyüttes négy részből áll, a
középső Vörös Palotában az egykori dalai lámák nyugszanak, a köréje épült Fehér
Palotában a mindenkori dalai láma lakott, az Alsó Palotában a kormányhivatalok,
a börtönök és az istállók kaptak helyet.[28]
A dalai láma fényképét birtokolni bizonyos területeken
súlyos bűn, amit a kínai hatóságok meg is torolnak.
A Dharmacsakra magyarul: „dharma
kerekere” a Nemes nyolcrétű ösvényt jelképezi.
Az Észak-Indiából származó, Dél- és Kelet-Ázsia számos
vidékén elterjedt buddhizmus világvallás, egyike a legelterjedtebb, korokat és
kultúrákat meghatározó vallási rendszereknek. Jelentőségét növeli, hogy a
vallástörténészek többsége ebben a hitben látja a sajátos 'keleti' szemlélet
legkidolgozottabb változatát, amely alapvetően tér el a Nyugat nagy vallási
rendszereinek gondolkodásmódjától. Tibet, Mongólia, és a délkelet-ázsiai
országok lakóinak többsége egyértelműen Buddha tanításának követője, ám Kínában
vagy Japánban a buddhizmus helyi vallásokkal él szinkretizmusban, az egyes
vallások közötti határok pedig szinte megállapíthatatlanok. Bizonytalan
becslések szerint a szűkebb értelemben vett buddhisták száma földünkön 300
millió, a buddhizmus által is áthatott vallási rendszerek követőinek száma
viszont legalább ennek a háromszorosa.
A buddhizmus tehát Indiában, a brammánizmus fejlődésének
klasszikus periódusában született, társadalom- és valláskritikaként, negatív
megváltástanként igyekezve átformálni és bírálni a világ monoton körforgását,
az emberi újjászületések fatális kikerülhetetlenségét, a társadalmi-emberi
egyenlőtlenségek kikerülhetetlenségét hirdető hindu papi vallásosságot.
Maga a Buddha kifejezés páli nyelvben annyit jelent, mint
'felébredt'; olyan személy, aki a létezés lényegéről és értelméről való tudását
nem isteni kinyilatkoztatás, tanulás révén, hanem saját meditáló szelleme
erejével szerezte. Már ebből az etimológiából is következik, hogy a buddhizmus
nem pusztán vallás, hanem sajátos ismeretelmélet, filozófia, etika és
életmodell, az emberi önazonossághoz és üdvösséghez vezető út birtokbavételének
sajátos technikája, az önmagát szellemi értelemben felülmúlni képes ember
alkotása, az ember intellektuális képessége a lét titkainak elsajátítására.
A Buddha tanítása szerint tehát a legalapvetőbb valóság,
amelyre a meditációnak, a külsőségektől elvonatkoztató megértésnek irányulnia
kell, a dharma fogalma. Ez elsősorban magát az egyetlen, végső, osztatlan,
nyugalomban lévő valóságot jelenti, amelynek befogadására és elérésére
törekedni kell. Egy másik jelentésben a dharma maga a tan, a törvény, amely az
ide elvezető, aszkézissel, lemondással, a világ változandóságától való
elfordulással jellemezhető utat jelöli ki. Harmadikként a dharma a világról
való lemondás technikája, mint erény: egy olyan életelv és életvezetési modell,
amelyet tanítványai és követői számára a Mester a nirvánába való eljutás
ösvényeként ajánl.[29]
Kínában, Koreában időről időre vallásüldözések lángoltak
fel, Tibet és Mongólia buddhizmusa pedig a maga sajátos lámaizmusával a
világtól elzárt önálló fejlődés útjára lépett.
A buddhizmus, mint világvallás történelmi sorsában nagyobb
változásokat már csak a 20. század hozott. A Szovjetunióban, Mongóliában, majd
Kínában kibontakozó kommunista uralom felszámolta vagy működésében erősen
korlátozta a buddhista közösségeket. Tibet Kína általi 1950-es bekebelezése a
dalai lámák és a tibeti buddhizmus politikai és szellemi befolyását törte meg,
az 1960-as évektől pedig Buddha követői üldözött, ellenzéki mozgalommá lettek.
A dalai lámák intézménye az európaiak szemében úgy tűnhet,
mintha az Tibet ősi hagyománya lenne, pedig nem így van. 1578-ben évben Altan
kán a mongolok egyik vezére adományozta a "dalai" címet Gjalva Szönam
Gjacónak a gelukpa rend vezetőjének. E rang viselője azonban ennél is később,
1642-ben kapta meg a Tibet feletti uralmat. Ekkortól beszélhetünk a dalai
lámáról, mint istenkirályról, aki a tibeti nép teljhatalmú ura, ha ezt nem is
tudta mindig gyakorolni. A gelukpa rend vezető szerepe is az V. Dalai Láma
(1617-1706) idejében alapozódott meg Tibetben. A dalai lámák székhelyeként
ismert Potala palota 1645-től 1692-ig, szintén az ő idejében épült, és korában
a világ legnagyobb épülete volt. A dalai lámák intézményének az európaiak által
a XX. században megismert formája pedig a mandzsu Csing dinasztia idején
(1644-1911) formálódott ki.[30]
4 tibeti buddhista iskola van, 3 meditációra épül, a
legújabb a dalai láma iskolája, a gelukpa a világi dolgok felé is fordul, ezért
„politizálnak”.
14. dalai láma, Tenzin Gyatso 1935-ben született, 2 évesen
választották ki, mint a 13. dalai láma inkarnációja. 1989-ben neki ítélték a Nobel Béke-díjat, hiszen
erőszakmentes fellépést hirdet Tibet függetlenségéért. A világi hatalmának
köszönhetően részben a politikába is részt vesz (látogatások külföldön,
találkozók politikusokkal).
Pancsen láma: a
tibeti Tashilhunpo-kolostor főapátja, a közelmúltig Tibet egyik legfontosabb
szellemi vezetője, rangban közvetlenül a dalai láma után következett. A pancsen
lámák a tibeti buddhizmus legbefolyásosabb iskolájához, a gelugpához tartoznak,
egymást újjászületési láncban követik. Nevének jelentése: „nagy tudós”
11. Gedhun Choekyi Nyima 1995-ben tűnt el, miután kiválasztották. Ezután a kínaiak is megkeresték a szerintük „igaz” Pancsen lámát, így a jelenlegi láma kínai befolyás alatt áll.
11. Gedhun Choekyi Nyima 1995-ben tűnt el, miután kiválasztották. Ezután a kínaiak is megkeresték a szerintük „igaz” Pancsen lámát, így a jelenlegi láma kínai befolyás alatt áll.
Karmapa láma: harmadik legmagasabb rangú vezető, 17.
Karmapa, azaz Trinli Táje Dordzse, a tibeti buddhizmus egyik legfontosabb
képviselője, aki 29 éve született Tibetben, de a kínai megszállás miatt 11 éves
kora óta Indiában él. Ő a „jógik királya” „cselekvés embere” A
karmapa láma az egyetlen olyan tibeti buddhista szerzetes, akinek méltóságát
mind a dalai láma, mind Peking elismeri. A Karmapa láma az első tudatosan újjászülető
tibeti láma, sok száz évvel megelőzték a dalai lámákat. Jelenleg két Karmapa
láma „működik”, ami az inkarnáció miatt nehezen magyarázható, de korábbi tibeti
tanítás tett róla említést, hogy több testben is felfedezhető a láma szelleme.
Szerzetesek: 1949 óta a kínaiak több mint 6000 tibeti
kolostort és zárdát romboltak le, 1978-ra, csak 8 kolostor maradt fenn.[31] A
felszentelés célja az, hogy elégedett, egyszerű és szerény életet alakítsanak
ki, minél kevesebb vággyal és figyelemeltereléssel. A lényeg nem az, hogy az
egyén megszabaduljon a világ stresszétől és felelősségeitől, hanem hogy
türelmessé váljon, önfegyelmezetté és befelé fordulóvá, méghozzá az ezt
elősegítő és támogató közösségben. Az ilyen, a buddhista út tanulmányozásának
szentelt élet egy olyan belső átalakulás megvalósítása felé halad, amelyben egyetemes
felelősség veszi át a családi kötelezettségek helyét. A Szangha életmódja (szerzetesek és apácák közössége) nagyon
egyszerű: alapvető élelmiszereket fogyasztanak, és nagyon kevés személyes
holmijuk van. Hajnalban kelnek, meditálnak, tanulnak, a délután
folyamán már szilárd táplálékot nem fogyaszthatnak. A vörös és sárga színű,
darabokból összevarrt öltözék és a borotvált fej a külső megjelenéshez való
kötődésről és a mindennapi kényelemről való lemondást jelképezi. A
cölibátus elengedhetetlen, sőt, a szerzetesek és apácák fogadalmait és erkölcsi
kötelmeit alapvető fontosságúnak tekintik spirituális fejlődésükhöz. A buddhista szerzetesi hagyomány
szerint az etika és az erkölcs alkotja a lelki élet alapját. A
frissen felszentelt szerzetes illetve apáca mellé egy szobavezetőt rendelnek,
aki gondoskodik az ellátásáról, és megismerteti a szerzetesi élettel. A
fiatal szerzetesek első tantárgyai a tibeti nyelv és nyelvtan, az irodalom, az
ének és az imák, míg idősebb társaik történelmet, filozófiát és szövegelemzést
tanulnak, valamint klasszikus buddhista szent szövegeket memorizálnak. Noha a
fő hangsúly a tudományos tárgyakon van, a szent művészetekre, az asztrológiára
és a gyógyászatra is jut idő. A vitatkozás tibeti buddhista művészetét,
a cod-pát nagyon hosszú ideje használják arra, hogy "próbára tegyék"
Buddha szavait, s a szerzetesek így elsajátítsák a logikus érvelés és a
kritikai elemzés tudományát. A szerzetesi viták roppant elevenek, s a
bírósági kihallgatás és a harcművészet keverékének tűnnek. A cél azonban a logikus
érvelés, az összpontosítás és a találékonyság képességének a csiszolása, s
annak biztosítása, hogy ne csupán bemagolják a tanításokat, hanem értsék is meg
azokat, méghozzá számos szinten egyszerre.
Magyar vonatkozás:
1989-ben alapították az első buddhista egyházakat Magyarországon, Budapesten és
Veszprémben. Egyre több helyszínen jelennek meg, az egyik legjelentősebb a Becskén
található Meditációs Elvonulási Központ, melybe Európa számos országából
érkeznek buddhisták. 2012-ben Budapesten járt a Karmapa láma, amikor egy új
épület alapkőletételén vett részt.
Balatonkeresztúron a
Rabten Tashi-Ling (Tibeti Kulturális Központ) fekszik, mely Őszentsége a Dalai
Lama vezette gelugpa tradíció meditációs központja. 2000-ben nyitották meg,
ezzel kimutatva a magyarok és a tibeti buddhizmus szoros kapcsolatát.
Rabten Tashi Ling (a szerencsekert) mindenkit szeretettel
vár, akár gyakorolni akarja a buddhista vallást, vagy csak nyugalomra vágyik.
A tibetisztika nemzeti tudományágnak tekinthető, mivel a
tibeti nyelv és műveltség megismerése Kőrösi Csoma Sándor (1784–1842) átfogó és
elmélyült kutatómunkájának köszönhető. Nyelvtana, tibeti–angol szótára, a
buddhista terminológiai szótár angol fordítása, a tibeti műveltség számos
területetét bemutató tanulmányai a mai napig alapvető értéket jelentenek, a
kutatások kiindulópontjául szolgálnak.[32]
Tibet politikája
Tibet évszázadok óta békében élt
környezetével a hatalmas, zordon, természeti forrásokban gazdag országban. A
természeti kincsek nemcsak az alacsony lélekszámnak köszönhetően maradtak
sértetlenek; erre tanít a buddhizmus is, amely minden teremtményt egyformán
tisztel. A Kínai Népköztársaság 1951-es,
nemzetközi törvényeket sértő tibeti annexiója óta azonban a halál kultúrája
uralkodik a Világ Tetején.
Tibet valaha független volt,
több különböző királyságra osztva, egy része pedig ideiglenesen Kínához
tartozott. Napjainkban a terület zöme a Kínai Népköztársaság része,
egy kis részét pedig a kínai kormány és néhány másik ország, valamint szakmai
és civil szervezetek szerint India ellenőrzi. Jelenleg a Kínai
Népköztársaság kormánya és a Központi Tibeti
Adminisztráció továbbra sem ért egyet abban, hogy amikor Tibet Kína
részévé vált, vajon a terület bekebelezése mennyire törvényes a nemzetközi jog
szerint. Mivel az, hogy mi minősül tibeti területnek, jelenleg komoly vita
tárgya (lásd a térképet jobb oldalon), ezért sem a méretét, sem a népességét
nem könnyű meghatározni, ugyanis a különféle szervezetek másként definiálják a
tibeti régió területeit. Ráadásul a Tibet jó részét bitorló Kína
a Tibeti autonóm
tartomány részének tekint olyan területeket is, amelyeket nem
ellenőriz. Jelenlegi területének egy részére India is igényt tartana. A
száműzött tibeti kormány, a Központi Tibeti Adminisztráció szerint is
tartoztak a történelmi Tibethez a jelenlegi kínai tartományon kívüli területek
is.
A KTI székhelye Indiában Dharamszala városban van,
ahol a Dalai Láma 1959-ben letelepedett, miután a tibetiek
felkelését leverték a kínaiak. A száműzött testület igényt tart Tibeti autonóm tartomány, Csinghaj
tartomány, illetve a szomszédos Kanszu,
Szecsuán
és Junnan tartományok bizonyos részeinek
kormányzási jogára, mivel a kormány szerint a történelmi Tibet mindezeket a
területeket magában foglalja.
Az indiai kormány jóváhagyásával
a KTI számos kormányzati jellegű funkciót vezet az indiai tibeti emigráns
közösség számára: iskolákat, egészségügyi szolgáltatásokat működtetnek,
kulturális és gazdasági fejlesztési programokat szerveznek. Ellátják a Tibetből
továbbra is nagy számban (többnyire Nepálon
keresztül gyalogszerrel) érkező menekülteket is.
Tibet és Kína kapcsolata
Kettejük pozitívnak semmi esetre sem nevezhető kapcsolatát az alábbi
tényekkel tudnánk szemléltetni:
Egyrészt, hogy közel 1 millió tibeti pusztult el a kínai invázió során,
valamint a Dalai Lámával sorsközösséget vállalva 100 000 tibeti vonult önkéntes
száműzetésbe.
A kínai kormány szerint Tibet mindig is Kína része volt, holott Tibet
–történelme folyamán mindig – önálló és szuverén kormánnyal, pénznemmel, postai
és jogi rendszerrel, nyelvvel és kultúrával rendelkező nemzet volt.
A Tibetre a kínaiak által ráragasztott új megnevezés, a Tibeti Autonóm
Régió (TAR) valótlan, hiszen se nem tibeti, se nem autonóm, hanem egy Peking
által diktatórikus eszközökkel irányított közigazgatási egység.
Nincsenek emberi jogok, nemcsak Tibetben, de Kínában sem.
A kínai kormány rövidlátó gazdaságpolitikájának eredményeképpen mára
Tibet ökológiai értékei is a pusztulás szélére sodródtak és emellett a kínai
kormány olyan infrastrukturális fejlesztési politikát folytat mely a
kizsákmányolást és az elnyomást mélyíti.
A kínai vezetés kettős politikája
Az irodalom szerint a kínai vezetés kettős
politikát folytat. Egyrészt mindent megtesz azért, hogy a tibeti népet
elnyomja, megfossza kultúrájától, vallásától, és mind a népet, mind a területet
hasonlóvá tegye a többi kínai tartományhoz. Másrészt, a saját maga által
elkövetett bebörtönzéseket, kínzásokat és egyéb jogtalanul elkövetett
gazságokat – vagyis az elnyomás felszíni nyomait - igyekszik a lehető
legnagyobb mértékben elrejteni (pl: szabadságjogok)
Magát a tibeti nép „felszabadítójaként” és „jótevőjeként” tünteti fel, utalva arra a gazdasági fejlődésre, ami a Tibeti Autonóm Területen tapasztalható. Vajon a gazdasági fejlődés ösztönzése a tibeti érdekeket szolgálja?
Magát a tibeti nép „felszabadítójaként” és „jótevőjeként” tünteti fel, utalva arra a gazdasági fejlődésre, ami a Tibeti Autonóm Területen tapasztalható. Vajon a gazdasági fejlődés ösztönzése a tibeti érdekeket szolgálja?
Bevonulásuk óta a kínaiak
rengeteg utat építettek. Ezek célja nem a tömegközlekedés fejlesztése volt,
hanem hogy a hadsereget gyorsan és akadálytalanul lehessen mozgatni, ha
szükség lenne rá. Katonai ellenőrzőpontok százai vannak az utakon országszerte.
A közlekedés fejlesztésével még
nem is lenne baj. A baj az, hogy a kínaiak által Suhanó Acélsárkánynak nevezett
járaton 2-3000 kínai bevándorló érkezik nap mint nap. Egy évre előre
minden jegy elkel, és nem véletlen: a kínai kormány komoly anyagi eszközökkel
támogat minden bevándorlót. Titkolt, de könnyen átlátható céljuk, hogy rövid
időn belül kínaiak tömegeit telepítsék Tibetbe. Így elérhetnék azt, hogy
a tibetiek kisebbséggé váljanak saját hazájukban. Ha ez sikerülne, már
könnyen be lehetne a helyzetet állítani a világ számára úgy, hogy Tibet mindig
is Kína része volt, hiszen „ma is” túlsúlyban van a kínai lakosság.
Tibet ásványkincsekben
meglehetősen gazdag, melyek kiaknázására csak napjainkban kerülhet sor. Sajnos
a kínai kormány ebben sem a helyiek, hanem kizárólag saját érdekeit
érvényesíti.
Kína ásványkincseinek 40%-a Tibetben található, melynek kínai neve
egyébként (Xizang) “nyugati raktárat” jelent. A kínai vezetés olyan
olajóriásokat hívott meg Tibetbe, mint a BP és a Shell, hogy keressenek olajat
és gázt, mivel a kínai kutatások eddig nem jártak komoly eredménnyel
A KKP Az ellenállókat és a rendszer
ellenségeit kíméletlenül bebörtönzik vagy kivégzik, mindezt teljes titokban.
A börtönökben előfordul, hogy a tibeti férfiakat erőszakos módon fosztják meg
nemzőképességüktől. Egy 2007-es törvényben még azt is megtiltották a
szerzeteseknek, hogy engedély nélkül újjászülessenek.
Nemzetközi megítélés
Nyugatiak milliói szimpatizálnak
a Dalai Lámával és a tibeti üggyel, és számos kormány is kifejezte támogatását.
Összefogással nemzetközi nyomást próbálnak gyakorolni Kínára, hogy legalább
enyhítsen politikáján.
Kelettől nyugatig, a kormányok határozatokat hoztak (pl.: így tett Ausztrália, Belgium, Csehország, Lengyelország, Litvánia, Németország, Magyarország, Skócia, és az Európa Parlament is), hogy a fennálló helyzet – Tibet erőszakos elfoglalása és a szabadságjogok tartós és súlyos megsértése – tarthatatlan. Ezen határozatok felszólítják Kínát, hogy változtasson politikáján, és erre konkrét utasításokat adnak. A probléma az, hogy azt nem kötik ki, hogy mi történik, ha Kína nem teljesíti a követeléseket. Ilyen felszólításoknak pedig csak az illedelmes nyugati államok szoktak engedelmeskedni, a jó diplomáciai kapcsolatok fenntartása érdekében. Kínát azonban a diplomácia ilyen formája a legkevésbé sem érdekli.
Kelettől nyugatig, a kormányok határozatokat hoztak (pl.: így tett Ausztrália, Belgium, Csehország, Lengyelország, Litvánia, Németország, Magyarország, Skócia, és az Európa Parlament is), hogy a fennálló helyzet – Tibet erőszakos elfoglalása és a szabadságjogok tartós és súlyos megsértése – tarthatatlan. Ezen határozatok felszólítják Kínát, hogy változtasson politikáján, és erre konkrét utasításokat adnak. A probléma az, hogy azt nem kötik ki, hogy mi történik, ha Kína nem teljesíti a követeléseket. Ilyen felszólításoknak pedig csak az illedelmes nyugati államok szoktak engedelmeskedni, a jó diplomáciai kapcsolatok fenntartása érdekében. Kínát azonban a diplomácia ilyen formája a legkevésbé sem érdekli.
Gazdasági
és politikai okokból az ENSZ nem mer keményebben fellépni Kína ellen, és mióta
a globalizáció eredményeképpen, Kína a nyugati nagyhatalmak elsőrangú üzleti
partnerévé vált, Tibet témájának fenntartása kényelmetlenné
A láma szerepvállalása
A
buddhizmust sokan a „béke vallásaként” ismerik, és valóban, az is. A Dalai
Láma, mint a buddhizmus legfőbb egyházi és szellemi vezetője számára
meglehetősen szúk mozgástér áll rendelkezésre a Tibet önállóságáért, illetve
megmaradásáért folytatott harcban. Az előbbi megfogalmazás azért is lényeges,
hiszen a Tendzin Gjaco legfontosabb
és leggyakrabban hangoztatott politikai alapelve az, hogy „én nem a
függetlenséget követelem, hanem - mint ahogyan már oly sokszor elmondtam -
csupán azt, hogy a tibeti nép valódi önrendelkezést kapjon, azért, hogy így a
saját civilizációját megóvhassa".
Tehát a dalai
láma hivatalos politikája ugyanakkor az, hogy nem követel
függetlenséget Tibetnek, ehelyett megelégedne a Hongkongéhoz
hasonló autonóm státusszal, amely sokkal nagyobb szabadságot biztosít, mint a
Tibet régió számára jelenleg létező autonóm területi státusz.
Az
elnyomó nagyhatalom vezetése hamar felismerte, hogy a teljes bekebelezés
legnagyobb
akadályát, a száműzetésben élő egyházi vezető testesíti meg. Emiatt több
alkalommal is felajánlották hazatérésének lehetőségét, azonban ez egyet
jelentett volna a kínai uralom jogszerűségének elismerésével, így a láma ezt
mindannyiszor visszautasította.
A Láma tántoríthatatlan
elszántságát, hogy békés úton oldja meg népe problémáját, 1989-ben béke
Nobel-díjjal ismerte el a világ. Kína azonban teljes egészében elvetette a Láma
Ötpontos Béketervét, mely a következőket tartalmazza:
1.
Tibet egész területét békeövezetté kell nyilvánítani;
2.
Kína hagyjon fel betelepítési politikájával, amely már a tibeti nép részarányát
veszélyezteti saját országában;
3. A
tibeti nép demokratikus és alapvető emberi jogainak szabadságát tiszteletben
kell tartani;
4.
Tibet természeti környezetét helyre kell állítani, és meg kell óvni. Kína Tibet
területén ne állíthasson elő többé nukleáris fegyvereket, és ne helyezhessen el
nukleáris hulladékot sem;
5. Érdemi tárgyalásokat kell
kezdeni Tibet jövendő státuszáról, valamint a tibeti és kínai nép viszonyáról.
Az olimpiai láng
Sajnálatos
módon az Olimpia már hosszú évtizedek óta nem a béke ünnepét, hanem inkább a
nagyhatalmak erőfitogtatását jelképezi, amely az I. világháborút követően vált
a politikai erődemonstráció eszközévé, hiszen a vesztes országokat – köztük
Magyarországot – nem hívták meg a belga szervezők az 1920-as antwerpeni
olimpiára.
A
2008-as Pekingi Olimpia Kína számára nem egyszerűen egy sportverseny volt,
hanem egy eszköz a kínai nagyhatalmi potenciál erőfitogtatásának számára. Ennek
okán a megnyitón elindított olimpia láng útjának két legjelentősebb pontja, nem
a világ legnagyobb fővárosai és metropoliszai voltak, hanem két jelképes
állomáshely: a Mount Everest csúcsa, valamint Lhasza, Tibet fővárosa. A Középső
Birodalom előbbivel azt szándékozta megmutatni a világnak, hogy mindenre képes,
az utóbbival a Tibet feletti kínai hegemóniát kívánta prezentálni.
Tibet gazdasága
Ipar
Mezőgazdaság
Tibetben a mezőgazdasági területen az állattartás dominál,
amely a földműveléssel kapcsolódik össze. A terület sajátos, hideg magashegyi
időjárása meghatározza a mezőgazdaság lehetőségeit is. A mezőgazdasági
adottságok tekintetében nagy különbség van a körzetek és a különböző
magasságokban fekvő területek között. Földművelés főleg a kedvezőbb klímájú
folyóvölgyekben folyik. Viszonylag kevés fajta kultúrnövény található meg
Tibetben, főleg árpát termesztenek, emellett búzát, repcét, babot is. Néhol
rizs és kukorica is megterem. Az árpa vetésterülete a legnagyobb, hiszen ez a
növény jobban bírja a hideget, a tengerszint feletti 2500 és 4500 méter közötti
magasságban fekvő vidéken is teremhet.
Állattenyésztés
Tibetben a mezőgazdaság fő területe az állattenyésztés, amely
hosszú múltra tekint vissza. Még nagy tartalékok vannak fejlesztésében. Közel
82 millió hektárnyi legelő található Tibetben. Ebből több mint 56 millió
hektárnyi legelőt lehet hasznosítani, ami közel ötödét teszi ki az egész ország
rendelkezésére álló legelőknek. Tibet az ország öt nagy állattenyésztő
bázisának egyike. Sok legelőtípus van Tibetben. A magashegyi puszták és a
magashegyi legelők területe az összes legelőnek több mint 90 százalékát teszik
ki. Ezeken a területeken magas tápértékű füvek nőnek.
Tibetben az állattenyésztés adja a mezőgazdasá
g össztermelésének 60 százalékát. Főleg
jakot, juhot, és kecskét tartanak, amelyek közül a jak tenyésztése a
legjelentősebb. Ez az állatfajta jobban bírja a hideget, az oxigénhiányt, a nedves
időjárást. A jak sok tejet és húst ad, továbbá közlekedési eszközként is
használható. A tibeti fajta juh is jobban viseli a magashegyi zord időjárást, a
hideget, szárazságot, és jelentős gazdasági hasznot hoz.
Erdészet
Tibetben az erdők területe 6 millió 300 ezer hektárt tesz ki,
ami egész Tibet területének alig 5 százalékát jelenti. Ez az 5 százalékos arány
messze elmarad az ország átlagától. Az erdők élőfa-készlete azonban az autonóm
területen eléri a 1,4 milliárd köbmétert, amivel Tibet a második helyen áll az
országban a fakészlet nagysága
terén. Az erdők főleg a Yalung Zangbo
folyó középső és alsó szakaszánál, a Shannan körzetben és a keleti
hegyszorosoknál fekszenek. Az őserdők a legjelentősebbek, és a fenyőfa a legfontosabb
fafajta, amelynek nincs párja a világon a növekedés tekintetében.
Kína
szerepe
1950-ben Tibet
„primitív” országnak számított, feudális társadalmi struktúrával és
pre-indusztriális gazdasággal
A kínaiak úgy emlegették Tibetet, mint a
„három
nagy hiány” (üzemanyag, kommunikáció, emberek), és a „három bőség” (szegénység,
elnyomás, a vallási és lelkiismereti terror) országa. 1951-ben a csamdói
konferencián a kínaiak az együttműködő tibetiekkel kimondták Tibet "békés
felszabadítását”.
Majd ezt követően közeledést ajánlottak a dalai lámának,
melyet ő elfogadott, s küldöttséget küldött Pekingbe, melynek eredményeként
megszületett a „Tizenhét Pontos Egyezmény”. Ebben a kínai vezetés leszögezte, hogy gondoskodni fog a katonák
élelmezéséről, azonban ezt a kötelezettségüket nem tervezték, ezért az idő
múlásával egyre inkább a helyi kormányra hárult a probléma megoldása. Ennek következtében összeomlott a
gazdaság, a raktározott élelmiszer mennyisége vészesen apadni kezdett, és így
az addig nem tapasztalt infláció is a magasba tört.
Az utak a
kínaiaknak voltak fontosak: az otthonról beszerezhető használati cikkeinek árát
jelentősen csökkentették, és hozzájárultak Peking azon
törekvéseihez is, hogy a szomszédos országokkal lebonyolított kereskedelem csökkentésével
erősödjenek a tibeti-kínai kereskedelmi kapcsolatok. Még egy szempontból
vizsgálva az útépítés jelentőségét, ezáltal jóval gyorsabbá vált a kínai
hadsereg utánpótlása, különösen veszélyhelyzet esetén.
Források
http://hungarian.cri.cn/chinaabc/chapter11/index.htm
http://www.tibet.hu/tibetpress/tibet-gazdasaga-ugy-erosodik-hogy-kozben-gyengul
Képek:
http://index.hu/nagykep/2012/10/03/kina_63_a_rablogazdalkodo_nagyhatalom/
http://tulpa.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=749439&
http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?n=schuro&pid=19727
http://buddhizmus.network.hu/kepek/szepseges_tibet/free_tibet
http://www.liontravel.ro/destinatii/tibet/tibet-10-zile-O548
http://www.xcxdjzx.cn:2000/jxds/meishu/1nj/tpzx/SC/ZGFGXS/pics.htm
http://www.utisugo.hu/hirek/a-vilag-legveszelyesebb-utjai-349869.html
http://hungarian.cri.cn/341/2010/09/16/2s127808.htm
http://www.tibetdiscovery.com/flight-to-lhasa/tibet-airport/
[1] Világjárók lexikona
(Szerk.: Fráter Zoltán, Menich Zsuzsa, Nácsa Klára), Reader’s Digest Kisadó
Kft., 1998., 688. o.
[2] FREE TIBET, http://www.freetibet.org/about/introduction-to-tibet#.UJTwNG9mI_x
(2012.11.03.)
[3] CENTRAL TIBETAN
ADMINISTRATION, http://tibet.net/about-tibet/tibet-at-a-glance/
(2012.11.03.)
[4] FREE TIBET, http://www.freetibet.org/about/introduction-to-tibet#.UJTwNG9mI_x
(2012.11.03.)
[5] CENTRAL TIBETAN
ADMINISTRATION, http://tibet.net/about-tibet/tibet-at-a-glance/
(2012.11.03.)
[6] THE TIBETAN NATIONAL FLAG,
http://tibet.net/about-tibet/the-tibetan-national-flag/
(1012.11.03.)
[7] KAKAS BEÁTA: Tibet története és vallása. Tóth
Könyvkereskedés és Kiadó Kft., Debrecen. 31-34. o.
[8] FREE TIBET, http://www.freetibet.org/about/tibets-history#.UJd7QG9mI_x
(2012.11.05.) (a továbbiakban: FREE TIBET)
[9] Tibet története és vallása. 60. o.
[10] Uo. 66.o.
[11] Uo. 85-89. o.
[12] FREE TIBET és Tibet története és vallása. 95-96. o.
[13] FREE TIBET
[14] FREE TIBET és Tibet története és vallása. 98-99. o.
[15] Uo.
[16] Tibet története és vallása.103-106. o.
[17] Uo. 106-107. o.
[18] Uo. 107-109. o.
[19] FREE TIBET és Tibet története és vallása. 108-109. o.
[20] FREE TIBET
[21] Uo.
[22] Uo.
[23] FREE TIBET
[24] http://www.buddhistaegyhaz.hu/
[25] http://www.buddhistaegyhaz.hu/
[26] http://www.freetibet.org/about/society-culture-and-religion
[27] http://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/imazaszlo.html
[28] http://www.buddhistaegyhaz.hu/
[29] http://www.buddhistaegyhaz.hu/tartalom.php?oldal=tanit_buddhizmus
[30] http://www.tibet.hu/potala/a-dalai-lamak-intezmenye-es-tortenetuk
[31] http://www.freetibet.org/about/introduction-to-tibet
[32] http://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Okor-kelet/Okori.es.keleti.nyelvek.es.irasok/index.asp_id=88.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése