Az erdélyi magyar kisebbség jogainak alakulása az oktatáspolitika terén, a rendszerváltástól napjainkig – MÁSODIK RÉSZ
[A Flachbarth Műhely különösen fontosnak
tartja, hogy a hallgatók által formált szakmai vélemények teret kaphassanak
ezen a műhely fórumon. Az alábbiakban Illés Veronika tanulmányának részletét
olvashatjuk a román oktatási rendszer kisebbségi vonatkozású aktuális
kérdéseiről.]
A „nemzetközi helyzet…”
A
nemzetek feletti szervezetek kiemelkedő szerepe van a tekintetben, hogy a
szervezetükben részes államok kisebbségeit felkarolja. Születtek is különböző
kezdeményezések a témában. A két legjelentősebb, az Európa Tanács által
létrehozott szerződés, a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Kartája
(1993), valamint a Keretegyezmény a nemzeti kisebbségek védelméről (1995). A
szerződések létrehozásának indokául szolgált a Szovjetunióban és Jugoszlávia
területén lezajlott súlyos etnikai konfliktusok, valamint, hogy mindezidáig nem
létezett egyetlen szervezet által sem konkrétan a kisebbségek védelmére hozott
szabályzat. Románia mindkét szerződést aláírta, azonban sok évnek kell eltelnie
még azok tényleges érvényesüléséig. A korábban ilyen témában létrehozott dokumentumokkal
kapcsolatban (pl. Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet keretében
hozott Helsinki Záróokmány, Párizsi Charta vagy a Közép Európai Kezdeményezés
kisebbségi jogok védelméről szóló okmánya) két probléma is felvetődik. Az egyik
hogy nem volt egy a kisebbségek jogait egységesen rendező dokumentum, a másik,
hogy az eddigiek csak soft law dokumentumokként, ajánlásokként léteztek, nem
rendelkeztek monitoring rendszerrel.
A Nyelvi Charta
A Nyelvi Kartát az Európa Tanács hozta létre a Helyi és Regionális Hatóságok Kongresszusának
kezdeményezésére. Megalkotásának kiindulópontja volt, hogy az ún. ’nem
hivatalos nyelvek’ a legtöbb országban veszélybe kerültek, így a Karta - a
korábbi nyelvi jogokat védő dokumentumokkal szemben - már nem a kisebbséget
védi, hanem a kisebbségek nyelvét. A Karta célja tehát a nyelvet megmaradása
érdekében saját kulturális közegében, védeni, és nem a többségi nyelvvel
folytatott küzdelembe belépni. A nyelvnek fontos szerepe van a nemzeti
identitás meghatározásában, emiatt gyakran került sor diszkriminációjára. A
Nyelvi Karta egyik fontos eleme, hogy hangsúlyozza, minden állam köteles
elismerni a kisebbségi nyelvek létezését az adott államban, valamint, hogy nem
elegendő a diszkrimináció tilalma, biztosítani kell a nyelv védelmét is.
Románia
a Nyelvi Kartát az elsők között, már 1995. július 17-én aláírta, ehhez képest
csak több mint tíz évvel később, 2008. január 29-én ratifikálta, és ez év május
elsején léptette életbe. Romániában összesen 20 nemzetiségről lehet beszélni,
ezek közül a 10 nagyobb a bolgár, cseh, német, horvát, magyar, orosz, szerb,
szlovák, török és ukrán nyelvek.
A karta végrehajtási
mechanizmusából Romániában eddig négy ciklusnak kellett volna teljesülnie. Az
első jelentés elkészítése 2009-re lett volna esedékes, de csak 2010-ben
terjesztették elő. A második ciklusról szóló jelentést 2012-ben kellett volna
beadni, ez azonban egészen 2016-ig váratott magára. A harmadik ciklusról szóló
jelentés beküldésének határideje 2015, míg a negyediké 2018. Erre kevés esély
látható, mivel a második ciklusról szóló jelentés is csak nyolc évvel a
ratifikáció után érkezett meg.
A román
jelentés alapján az egyezményben foglaltak korrektül működnek. Szakértői
Bizottság (amely szintén megvizsgálta a megvalósulást) kifogásolta, hogy
Románia nem teljesíti a kitételt mely szerint attól függetlenül kell
biztosítania magyar nyelvű oktatást bizonyos feltételek megléte esetén, hogy
erre igény érkezett volna, valamint, hogy bizonyos megyékben a magyar nyelvű
oktatás hiányának mértéke aggodalomra ad okot. A Szakértői Bizottság megtudta,
hogy Temes, Arad, Bihar, Szatmárnémeti, Máramaros, Szilágy, Kolozs, Fehér,
Hunyad, Nagyszeben, Beszterce-Naszód, Maros, Hargita, Kovászna, Brassó, Bákó és
Bukarest megyében sokszor problémásan, vagy egyáltalán nem valósult meg a
magyar nyelvű oktatás. A Bizottság megjegyezte, hogy a kisebbségi történelem és
kultúra tanítása nem csak a nemzetiségekre vonatkozik, hanem minden releváns
diákra az adott területen. A Bizottság szerint az erről érkező tájékoztatások
nem egyértelműek.
Megállapították,
hogy bizonyos területeken a tanárhiány végett nem lehetséges a magyar nyelvű
oktatás biztosítása. Ez visszavezethető az alacsony fizetésekre, és a
kisebbségi nyelvű tanításra való ösztönzés hiányára. Számos olyan területen sem
tudják biztosítani ezáltal a magyar nyelvű oktatást, ahol a kisebbségek
többségben vannak. A Bizottság felhívja a román hatóságokat arra, hogy a
tanárok képzése által biztosítsa az elegendő számú pedagógust, mert ebből
megannyi probléma fakad.
Végül
pedig, bár léteznek kisebbségi felügyelő szervek, Románia nem szolgáltatott
elegendő információt annak a megállapítására, hogy teljesült-e ez a kitétel.
A 2.
§ értékelésében a Szakértői Bizottság csak azt tudta megállapítani, hogy
Románia csak azokra a területekre tért ki, ahol a magyar nyelvűek jelenléte
történelmi hagyományokból adódik, más területekre azonban, mint például
Bukarestre nem. Ennek fényében nem rendelkeznek ezen kitétel elbírálására
elegendő információval.
A
Karta szabályozása alapján lehetőség van arra is, hogy a Szakértői Bizottság
jelentéseit civil szervezetek egészítsék ki, információkat szolgáltassanak a
megfigyeléseikről, valamint arra is, hogy árnyékjelentést készítsenek. Ez azt
jelenti, hogy a részes állam jelentésétől esetleg eltérő helyzetekre hívják fel
a figyelmet a kisebbségekhez közelebb álló civil, érdekvédelmi szervezetek.
A
CEMO által készített árnyékjelentés, a Maros megyei közösséget
és a nyelvi jogok gyakorlati érvényesülését vizsgálja, így ez nem terjed ki
egész Erdélyre, felhívja azonban azokra a problémákra a figyelmet, melyek nem
csak itt jelennek meg. A szervezet vizsgálata alapján jelentésében
megállapította, hogy Románia azon kötelezettségét, hogy biztosítsa a
középiskolai oktatást, még nem teljesítette. Számos településen az igények
ellenére még mindig csak egynyelvű képzés folyik, és a magyar nyelvű diákok
abba a kényszerhelyzetbe kerülnek, hogy vagy ingáznak, vagy románul tanulnak.
Gyakoriak a homályos megfogalmazások, és így sok esetben történtek visszaélések
azzal a kitétellel kapcsolatban mely szerint magyar nyelvű osztály indításához
„elegendő” számú diák szükséges.
Visszaélésekre
került sor a beiskolázásokkal kapcsolatban is, mivel a 9. osztályokban nem
biztosítanak annyi helyet, mint ahányan a 8. osztályt elvégezték, ezzel arra
kényszerítve nagyon sok diákot, hogy román nyelven folytassák tanulmányaikat.
Ez történt a 2009/2010. tanévben, amikor Marosvásárhelyen a beiskolázási terv
alapján a szükséges 1862 hely helyett csak 1400-at biztosítottak volna, míg a
román osztályokban 3700 helyett egészen 4200-at. Ezzel a magyar nyelven tanulás
lehetőségének a folytonosságát gátolták.
Nehézséget
okoz a szakoktatásban meglévő szabályzat, miszerint a szaktantárgyakat a magyar
osztályba járó diákoknak is románul kell tanulniuk. Hasonló a helyzet a
középiskolákban tanulható fakultatív tárgyak esetén is, mivel ezeket - még a
magyar tannyelvű iskolákban is - általában magyarul nem tudó román pedagógusok
tanítják (pl.: zene, sport, idegen nyelv, informatika). A Marosvásárhelyi
iskolák esetén ez eléri a 40%-ot. Növeli a problémát, hogy a vegyes nyelvű,
multikulturális intézmények is csak látszólag azok, mivel a feliratok, belső tájképek
szinte kizárólag csak románul vannak.
A Kisebbségi Keretegyezmény
Szintén
az Európa Tanács égisze alatt került kidolgozásra a Nemzeti Kisebbségekvédelméről szóló Keretegyezmény, melyet 1994-ben fogadtak el, majd 1995-ben
nyitották meg aláírása, és rövid időn belül 20 állam alá is írta. A
Keretegyezmény kidolgozásáról akkor döntöttek, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy
az 1201-es ajánlás nem lesz Kiegészítő Jegyzőkönyv, így ezt alapul véve
fejlesztették ki az új egyezményt.
Románia
a nemzeti kisebbségek védelméről szóló Keretegyezményt a megnyílása után
aláírta, és még ugyanezen év végén ratifikálta, majd 1998-ban hatályba
léptette. A Keretegyezmény kisebbségi oktatásra vonatkozó szakaszai a 12-14.
cikk.
Az
EMNT és az SZNT közös erővel készített árnyékjelentést a Románia által leadott
beszámolóhoz. Ebben kiemelik az anyanyelvű oktatás gyakori ellehetetlenülését,
mivel vagy nem biztosítják azt egy településen, vagy a törvény által előírt
utazási támogatás nem érkezik meg. A problémák gyakran a hatóságok
érdektelenségére vezethetőek vissza. A Keretegyezmény által meghatározott
kötelezettségek közül, a 12. cikket illetően három problémás kérdésre tér ki az
árnyékjelentés, melyről az országjelentés hallgat. Egyrészt a tankönyvekhez
való hozzáférés a kisebbségek részére, másrészt az anyanyelvű oktatás
biztosítása valamennyi szinten, végül pedig, hogy a vizsgák és versenyek
elérhetőek legyenek kisebbségi nyelven is. A problémás területeket külön-külön
is vizsgálat alá veszi, elsőként a tanterv tekintetében. A probléma abból
fakad, hogy a tantervet kisebbségi szakértők nélkül állítják össze, így az ő
érdekeiket, általuk fontosnak tartott dolgokat figyelmen kívül hagyják. Ez kiütközik
a román nyelv és irodalom tanításában, ahol azok a magyarok diákok, akik adott
esetben nem is beszélik a többségi nyelvet, ugyanazt a tananyagot veszik, mint
a románok. Ennek következtében rosszabb jegyeket is kapnak, és a nyelvet sem
tanulják meg, annak ellenére, hogy jogilag lehetőségük lenne a románt, mint
idegen nyelvet tanulni. A tankönyvek bevezetése is problémákba ütközik.
Minőségileg a legmegfelelőbb az lenne, ha a tankönyveket importálnák, ezt
azonban az Oktatásügyi Minisztérium nem hagyja jóvá, de a többi lehetőséget sem
meríti ki anyagi okokra hivatkozva. Mindezek következtében a magyar oktatás sem
a tankönyvek biztosítása, sem a tanterv kidolgozása terén nincs elkülönítve a
romántól, így a magyar érdekek nem tükröződnek bennük.
Az
oktatási törvény elméletileg biztosítja a Keretegyezménybe foglalt azon
kötelezettséget, hogy az anyanyelvű oktatást minden szinten elérhetővé teszi,
amelyik településen pedig ez nem lehetséges, ott a legközelebbi helységben
tanulhatnak a diákok anyanyelvükön, és az utazáshoz anyagi támogatást
kaphatnak. A probléma ott kezdődik, hogy a támogatás nem a központ által van
finanszírozva, hanem települési szinten, így a szegényebb települések adott
esetben nem tudják teljesíteni erre irányuló kötelezettségeiket. Ebben az
esetben a diákok vagy önerőből kell, hogy megoldják, vagy román nyelvű iskolába
járhatnak. A harmadik problémát a
vizsgáztatásokban tapasztalt diszkrimináció okozza. A magyar diákok előtt itt
is két lehetőség áll. Vagy román nyelven vizsgáznak, ami adott esetben egy
olyan tanulónak, aki végig magyarul tanult, nagy nehézséget okoz, vagy pedig
magyarul. Ennek hátránya, hogy a fordítások gyengék, gyakran félreérthetők
(amit az erre jutó költségek hiányával indokolnak). Mindezek következtében a
magyar diákok hátránnyal indulnak a továbbtanulás terén is. A 14. cikk gyakorlati alkalmazása sem
zökkenőmentes. Annak ellenére, hogy a törvény garantálja, a kisebbségek
anyanyelven történő tanulásához való jogot, valamint, hogy ezen a nyelven
tanulhassanak, nem beszélhetünk kisebbségi oktatási rendszerről, mivel
nincsenek garanciák, melyek ezt biztosítanák. Nincs a nemzetiségek kezében
olyan jogi eszköz mellyel kikényszeríthetnék a kisebbségi oktatás törvényes
működését.
Több
szinten sérül a törvény kivitelezhetőségének biztosítása. Először is nem
létezik olyan intézmény mely kifejezetten a kisebbségi oktatásra fókuszál, és a
kisebbségi oktatás minőségének fejlesztésére összpontosít. Ezzel már megvalósul
a diszkrimináció, mivel a román oktatás színvonalának fejlesztése mellett a
magyar fokozatosan elmarad. A törvény szerint ahhoz, hogy magyar nyelvű
osztályokat lehessen létrehozni az oktatás különböző szintjein a kisebbségi
tanulóknak el kell érniük egy bizonyos számot, de vannak esetek amikor külön
kérelemre, annak ellenére, hogy nem érik el a kijelölt keretet, kivételes
esetben, létrejöhet magyar osztály. Gyakorta tapasztalható ennek a
rendelkezésnek a rosszindulatú alkalmazása. Sokszor nem engedélyezik az
osztályok indulását, jellemző, hogy a helyzet javítása érdekében összevonnak
osztályokat, ily módon két vagy több osztály párhuzamosan működik. Ez
óhatatlanul is az oktatás színvonalának romlásához vezet. Előfordul az is, hogy
az óvodai, óvoda előtti oktatás során román diákok kerülnek a magyar nyelvű
intézményekbe, és ilyenkor leggyakrabban nyelvcsere történik, az oktatás
nyelvét magyarról románra váltják.
Problémát
jelent, hogy a kisebbségi oktatásra fókuszáló szerveknek kicsi a mozgásterük. A
jelentés megállapította, hogy sem a központi, sem a megyei szintű szerveknek
nincs tényleges döntési joga, valamint önálló költségvetése sincs, így ilyen
körülmények között nehéz megvalósítani bármilyen előrelépést is.
Összességében
a nemzetközi intézmények szabályozásaival kapcsolatban azt állapítottam meg,
hogy nehézkes mindig a kisebbségek védelmének tárgyalása, érezhető azonban,
hogy ezt a kérdést nem lehet megkerülni. Egyre több és egyre konkrétabb
szabályozás születik ezen a téren, véleményem szerint azonban a szervezetek
csak óvatos lépéseket tesznek, nem mernek igazán beleszólni az államok
belügyének nyilvánított kérdésekbe. Annak ellenére, hogy a kisebbségek védelme
szorosan kapcsolódik az emberi jogokhoz, így indokolatlannak tartom ilyen
mértékű belügyként való kezelését. Érzékeny téma ez a másik oldalról is, mivel a
kisebbségek joggal várhatnák például az Európai Uniótól, vagy más nemzetközi
szervezetektől, hogy drasztikusabb lépéseket tegyenek, amennyiben az államok
nem tartják be a kisebbségekre vonatkozó kötelezettségeiket, emberi jogokat
sértenek. Felfedezhető bizonyos mértékű érdektelenség is Európa nyugati oldalán
fekvő néhány, mivel az ő szemükben ez a téma kevésbé releváns. Úgy gondolom,
hogy az emberi jogok mellett a kisebbségi jogoknak is azonos súlyúnak kellene
lenniük, mivel ugyanúgy sérülhetnek itt egyéni, individuális jogok, valamint
kollektív, egy közösség egészének a jogai. A rendszerváltás óta eltelt több
mint negyed század alatt a jogi keretek tagadhatatlanul kiszélesedtek, sőt a
román jogszabályok közelítőleg összhangba kerültek azokkal a kisebbségeket
érintő nemzetközi jogi rendelkezésekkel, amelyeket Európában a nemzetek feletti
közösségek az emberi jogok részeként definiálnak. A gyakorlat azonban azt
mutatja, hogy a magyar nyelvű oktatás biztosításáért még mindig, folyamatosan
küzdeni kell.
Románia
hatályos alkotmánya szerint Románia demokratikus és szociális jogállam. Az
Európa Tanács Velencei Bizottsága szerint a jogállam fogalmi elemei közé a jog
uralma, törvényesség biztosítása, a jogbiztonság követelménye, az önkényesség
tilalma, a független bírói szervekhez való fordulása joga, az emberi jogok
védelme, diszkrimináció tilalma, a törvény előtti egyenlőség elve tartozik. A
jogállam elképzelhetetlen jogbiztonság nélkül, amely megköveteli azt, hogy az
egyes jogszabályok világosak, egyértelműek, kiszámíthatóak és előreláthatóak
legyenek, vagyis, hogy a jogi rendelkezéseket ne lehessen önkényesen
alkalmazni, ne lehessen velük visszaélni. Addig azonban, amíg a jogalkalmazás
nem a jogszabályokkal összhangban történik, és amíg nincs biztosítva az állampolgárok
számára jogsérelmük orvoslásának lehetősége
a jogállamiság elve sem érvényesül maradéktalanul. Álláspontom szerint
javulna a helyzet, ha Romániában létrejönne egy olyan jogorvoslati fórum,
amelyen keresztül a kisebbségek sérelmeiket ténylegesen orvosolni tudják, és ha
az állam lehetőséget biztosítana, megfelelően működő felügyeleti rendszer
létrehozására, amelyen keresztül folyamatosan szemmel tartják, hogy minden
iskolában biztosítva vannak-e a jogszabályok által előírtak.
Egy európai kisebbségvédelmi kezdeményezés…
A
magyar oktatás diszkriminációjának és korlátozásának effektív megszüntetése, és
ezzel egyidejűleg a magyar oktatás színvonalának a növelése létfontosságú, mert
ennek elmaradása veszélyezteti a magyar közösség jövőjét. Az erdélyi magyar
közösség létszámának folyamatos csökkenése aggodalomra ad okot, és ennek
megakadályozásában az oktatás jelentősége vitathatatlan, amely megsegítésére
kivételes lehetőségnek a jelenleg folyamatban lévő Minority Safepack EurópiaPolgári Kezdeményezés, amely a
kisebbségek identitásának megőrzésében, támogatásában nyújtana segítséget az
Európai Unió területén. Egy olyan törvényjavaslat-csomag, amely a nemzeti
kisebbségek biztonságát szeretné szavatolni, egy olyan EU-s
jogszabály-gyűjtemény, amely lehetővé teszi a kisebbségi, nyelvi jogok és a
kultúrák védelmének szorgalmazását.
Az
Európai Unió mottója “In varietateconcordia – Egység a sokféleségben”. A Minority
SafePack Kezdeményezés célja, hogy a jelmondat valódi gyakorlatára bátorítsa az
Európai Uniót, hogy az EU javítsa a nemzeti kisebbségekhez és kisebbségi nyelvi
közösségekhez tartozó polgárok védelmét és erősítse a kulturális és nyelvi
sokféleséget a területén. Az Európai Unió eddig számtalan alkalommal figyelmen
kívül hagyta ezeket a kéréseket, és a tagállamokra vagy más nemzetközi
szervezetekre bízta a kisebbségi kérdések megoldását, így ez most egy olyan
kivételes, és égetően szükséges lehetőség, amit nem szabad elmulasztani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése