Az erdélyi magyar kisebbség jogainak alakulása az oktatáspolitika terén, a rendszerváltástól napjainkig – ELSŐ RÉSZ
[A Flachbarth Műhely különösen fontosnak
tartja, hogy a hallgatók által formált szakmai vélemények teret kaphassanak
ezen a műhely fórumon. Az alábbiakban Illés Veronika tanulmányának részletét
olvashatjuk a román oktatási rendszer kisebbségi vonatkozású aktuális
kérdéseiről.]
Problématérkép - előzmények
Magyarország
határain kívül élő magyar kisebbségek megmaradásának kulcsfontosságú és
alapvető tényezője, hogy képesek-e megőrizni anyanyelvüket, hagyományaikat,
kultúrájukat, az asszimilációba való beletörődéssel szemben. Önazonosságuk
megtartásának lényegi eleme a magyar nyelv mindennapi használata, amely növeli
a közösség fennmaradásának valószínűségét. Identitásuk megőrzésében a család és
az egyház intézménye mellett az iskolák is kivételes szerepet játszanak.
Erdély
történelmileg egészen 1920-ig, a trianoni békediktátumig a Magyar Szent Korona
része volt, annak ellenére, hogy nem alkotott mindig egységet Magyarországgal.
Az elcsatolást követően itt él a legnagyobb olyan magyar közösség, mely ekkor a
határokon kívülre került. A 2011-es népszámlálás adatai alapján, az itt élő
6.475.894 lakosból 1.224.937 fő alkotja a magyar közösséget.
Romániában
a magyar oktatás jelenlegi helyzete a kommunista érában elkövetett bűnök sorozatának
következménye. A kommunista uralommal együtt megkezdődött az állami felügyelet
kiterjesztése, és ezzel párhuzamosan az egyház szerepének csökkentése az
oktatás terén. Már a kezdeti években erős nacionalista politika volt jellemző,
majd az 1956-os évet követően a megtorlás jegyében a magyar nyelvű iskolák
teljes romanizálására került sor. Nicolae Ceaușescu hatalomra kerülését
követően a ’60-as évek közepére teljesen megszűnnek a magyar tannyelvű iskolák,
a ’70-es években hozott törvényekből pedig világosan kitűnik, a román kormány
szerint Romániában nemzetiségek nem léteznek, ez a felfogás pedig teret enged a
nyílt asszimilációnak. Az agresszív magyar ellenes politika, legnagyobb
pusztítását a magyar nemzetiségi oktatásban ebben az időszakban végezte.
A
rendszerváltást követő időkben, Európában a kisebbségek jogainak szabályozására
már tettek lépéseket, és Romániában is sor került a nemzetközi szerződések
ratifikálása. Ebben az enyhülést ígérő időszakban sem csökkent azonban a román
nacionalizmus, melynek bizonyítéka, hogy sor kerülhetett a fekete márciusnak
nevezett magyar ellenes események sorára. A rendszerváltást követő 3 évről
elmondható, hogy a Ceaușescu diktatúrától való felszabadulás érzete, az átfogó
reformok szükségességének felismerése, és a jogi keretek hiánya jellemezte. Az
oktatás továbbra is centralizáltan működött, hiszen több korábbi a
kommunizmusból származó rendelkezés érvényben maradt. Úgy tűnt, a magyar
kisebbségi oktatás a megfelelő törvénykezési keret létrehozásától függött.
Az 1992-t követő néhány évet a stagnálás,
megrekedés időszakának lehet nevezni. Ez az időszak nem hozott
több eredményt, mint az 1989-1992-ig terjedő évek, és a magyarokkal szembeni
ellenséges bánásmód a rendszerváltást követő jó pár évben sem csökkent.
Miközben a meghozott jelentős törvények célja a reformok életbe léptetése, és
hogy az oktatási rendszerek alkalmazkodni tudjanak a helyi igényekhez, addig a
meghozott jogszabályok a centralizáltságot fokozták, azzal, hogy az Oktatásügyi
Minisztériumnak túlzott hatásköröket adtak. Ebben az időszakban a reform
szándék már megjelenik, a rendszerszintű, konkrét változások azonban
jelentéktelenek.
A 2000 évekig számos reformígéretet tettek, ami a kisebbségi oktatást illeti,
azonban a törvények, jogszabályok gyakorlati megvalósulása esetleges. Ennek
több oka is van, egyrészt a román részről, helyi szinten kialakult
mentalitásváltás hiánya, hogy nincs a törvény mögött politikai akarat, és az,
hogy a nacionalizmus, valamint a magyarokkal szembeni negatív megítélés,
idegenkedés továbbra is megmaradt.
Az
ezredfordulót követően az új kormány
ideje alatt ismét megerősödött a központi irányítás az oktatásügy terén, ami
újfent hátrányosan érintette a nemzetiségeket. A népesség csökkenésével együtt
a magyar iskolák száma is csökkent, mivel ha nincs meg az elegendő létszám,
akkor vagy megszűntetik a tanítást, vagy kizárólag román nyelvű tagozatot
indítanak. Az 1/2011 törvénnyel főként a
decentralizációra, valamint - a szubszidiaritás elvének megfelelően - a helyi
szintű szerepvállalás megerősítésére törekszik a törvény. A kisebbségi magyarok
helyzete abban változott meg, hogy most már nem csak a központi hatalommal kell
megküzdenie azért, hogy az őt megillető jogok érvényesülhessenek, hanem helyi
szinten is. Számos példa van rá, hogy az önkormányzatok, polgármesterek mondva
csinált indokokkal (például a pozitív diszkriminációra, szeparatizmusra,
kialakuló etnikai feszültségekre hivatkozva) nem teljesítik a törvény által
biztosított igényeket.
Fontosnak tartom elmondani, hogy a törvények szintjén Romániában
nagyfokú előrelépés könyvelhető el, ez azonban nem minden esetben jelentette egyet
a gyakorlati érvényesülést. Azon túl, hogy a hatóságok, és más szervek
különböző ürügyek okán nem teljesítettek törvényeket, tudunk példát a nyílt
joggal szembeni cselekvésre. Erre példa a Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem (MOGYE) esete. Itt lenne
egyedül lehetősége a közel másfél milliós magyarságnak, hogy anyanyelvén
tanulja az orvostudományokat. Az egyetem eredetileg teljesen magyar nyelvű
intézmény volt, majd a kommunizmus ideje alatt fokozatosan szorultak ki a
magyar nyelvű képzések, míg végül teljesen román nyelvűvé vált. A 1/2011. számú
új román törvény három multikulturális egyetemet jelölt meg, melyeken belül a
kisebbségek önálló tagozatokat hozhatnak létre, és saját maguk megszervezhetik
a teljes körű anyanyelvű oktatást. A marosvásárhelyi egyetemet kivéve, a két
másik intézmény teljesítette ezt a kitételt, és a rendelkezéseket tiszteletbe
tartva alkotta meg az új egyetemi Chartát.
A
multikulturálisnak előírt MOGYE jelenlegi etnikai összetétele a következő: a
rektor román, három román és egy magyar prorektor van, mind a három dékán
román, a szenátusi elnök román, a gazdasági igazgató román, az adminisztratív
személyzet mind a kilenc ügyosztályának vezetője román, a dékáni hivatalokban
pedig 15 titkárnő közül csak egy magyar, a diákok létszáma pedig kb. 1750
magyar van a 4800-ból (úgy, hogy ez az egyetlen helye, ahol magyarul
tanulhatnának a diákok). Az egyetemi szenátus folyamatosan gátolja a magyar
nyelvű oktatás létrejöttét, például a magyar nyelvű oktatói utánpótlás
akadályoztatásával is.
A
jelenlegi állapotot teljes felháborodás övezi a magyarok részéről, és jogi
lépésekre is sor került. Az MMD képviseletében Kincses Előd jár el, és miután a
hazai jogorvoslati lehetőségeket már teljesen kimerítette (a Legfelsőbb Bíróság
alaptalannak ítélte fellebbezési kérelmét, a korábbi elutasító döntés ellen),
az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordul. 2012-ben az Ungureanu által
vezetett kabinet végül azért bukott meg, mert megpróbált érvényt szerezni
ezeknek a rendelkezéseknek. A
középiskolák szintjén is akadnak problémák. Mindezek fényében kijelenthetjük,
hogy a legsürgetőbb az lenne, ha nem újabb nyelvi jogok kodifikálására kerülne
sor, hanem kiépülne egy olyan intézményes infrastruktúra, mely a már meglévők
érvényesülését véghezviszi. A magyar nyelven tanuló diákok száma, a magyar
népességgel együtt folyamatosan csökken, így nem szabadna teret adni a további
asszimilálódásnak. Magyarország a rendszerváltást követően folyamatosan
támogatta a határon túli magyarok oktatásának biztosítását. Nem vállalhatta,
nem vállalhatja át a többségi állam szerepét, ugyanakkor megteremtheti,
kezdeményezheti a kisebbségek jogi védelmét, valamint kiegészítő támogatásokat
nyújthat számukra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése