2012. március 2., péntek

A számi (lapp) népcsoport autonómiája Norvégia, Svédország és Finnország területén

[A Falchbarth-műhely 2011-től autonómia-kutatásokat folytat. Az alábbi tanulmányt e sorozat részeként közöljük.]




A SZÁMI (LAPP) NÉPCSOPORT AUTONÓMIÁJA
NORVÉGIA, SVÉDORSZÁG ÉS FINNORSZÁG TERÜLETÉN

Szatmári Andrea
PPKE-JÁK, Európai és nemzetközi igazgatás (MA), I. évfolyam
2011. december 03.


1. Bevezetés

Észak-Európa őslakos népe, közismert nevükön a lappok, magukat – főleg az utóbbi időben – inkább nevezik száminak, mivel a lapp megnevezést degradáló jellegűnek tekintik. Ezzel összefüggésben a velük foglalkozó irodalmak is inkább a számi kifejezést használják. Ennek a különbségtételnek a magyar szóhasználatban nyoma sincs, ugyanakkor érdemes észben tartani, ha valaki e népcsoporttal kezd foglalkozni.
Észak-Európa őslakos népe leginkább az Északi Sarkkör feletti területet népesíti be. Eredeti hazájuk, a Lappföld (Sápmi), nem azonos a mai Finnország Lappföld tartományával, annál jóval nagyobb területet jelöl: az oroszországi Kola-félszigettől Finnország északi részén át, a Norvégia és Svédország határát képező hegységig, mintegy 1500 km hosszan húzódó földterületen fekszik, melynek központját Norvégia, Svédország és Finnország északi része képezi (75 000 m²).


1. ábra: Sápmi, azaz Lappföld

A lappok száma napjainkban kb. 60-70 ezer főre becsülhető. Legtöbben, mintegy 30 ezren, Norvégia északi részén, 17-20 ezren Svédországban, 5-6 ezren Svédországban, 2-3 ezren Oroszország területén élnek. Pontos adatok e tekintetben nem állnak rendelkezésre, egyrészt, mert országonként változik annak meghatározása, hogy ki számít lappnak, másrészt pedig a szóban forgó országok közül csak Finnország vezet nemzetiségi statisztikát.

2. Kulturális sajátosságok

Mielőtt a számik három skandináv országbeli helyzetét vizsgálnánk, mindenképpen érdemes kitérni az őket egyetlen néppé összetartó kulturális, életmódbeli sajátosságokra.

2.1. Életmód
A 12-14. század folyamán a svédek, norvégok, oroszok létrehozták centralizált államaikat a Lappföld területén. Ennek következményeként a számi törzsek fokozatosan északra húzódtak, és egyre inkább kiszolgáltatottá váltak a skandináv telepesek adókon, kereskedelmi tevékenységen és keresztény hittérítési törekvéseken keresztül érvényesülő kontrolljának.
Mostani területükön való letelepedéskor leginkább vadászattal, halászattal foglalkoztak, a kívülállók számára azonban a rénszarvastenyészet számít archetipikus számi tevékenységnek. Ugyanakkor manapság a legtöbb számi földműveléssel, kézművességgel, halászattal és egyéb kereskedelmi tevékenységgel foglalkozik, de a városokban élő, kisszámú, asszimilálódott számi pedig egyéb, kifejezetten modern tevékenységeket űz. A korábban élelmiszert, ruházkodási alapanyagot, közlekedési eszközt egyaránt biztosító hagyományos rénszarvastartás ma már terepjárókkal és motoros szánokkal felszerelt farmokon, nagyüzemi jelleggel, de sokkal elhanyagolhatóbb jelentőséggel, szinte kizárólag húsipari célokkal történik. Mindazonáltal a rénszarvastartással járó, országhatárokon is átívelő vándorló életmód a ma napig mit sem változott.


2. ábra: A rénszarvastartás hagyományos... 

 3. ábra: …és modern formája

A számik legnagyobb társadalmi egysége hagyományosan a siida volt, mely családok – nem feltétlenül rokoni szálak alapján kialakult – kisebb csoportja, egy természetes határokkal körülölelt területen. A siida-n belül minden család képviseltette magát, megtárgyalták a föld, halászat stb. kérdéseket, olykor bírói funkciók is ellátásra kerültek az egységen belül. A siida-ban minden családnak megvolt a maga (gyakran 2-300 km hosszan húzódó) területe, melyen keresztül a rénszarvaslegelők húzódtak. Számukra a modern értelemben vett határok nem sokat jelentettek, és a szezonális vándorlás ma is az államhatárokon keresztül történik.


4. ábra: Számi család hagyományos népviseletben


2.2. Hitélet, spirituális kultúra
Nagyon nehéz hiteles képet festeni az ősi, pogány spirituális hagyományokról: egyrészt, mert a 12-14. századtól keresztény befolyás érte a számi hitéletet, másrészt, mert kizárólag keresztény szemszögből írott emlékek maradtak fenn.
Kutatások szerint a számik dobjaik pergamenjén örökítették meg a világmindenségről alkotott képüket: a világ részeit ábrázolandó, a dobot 3 részre osztották. Az alvilágot a halottak kultuszával kapcsolatos szimbólumokkal díszítették, a középrész az emberek és szörnyek által lakott földi életet jelenítette meg, míg a felső a mennyország istenekkel és égi lényekkel benépesített dimenziót képviselt. A sámán e három világgal kommunikálni képes személy, kinek feladata, hogy biztosítsa a kozmikus erőkkel való jó kapcsolatot. Legnagyobb erőnek sávia, azaz a friss víz (nem a sós tengervíz) számított, a mennyország mozdulatlan közepét pedig a sarkcsillag szimbolizálta. Védelmező (totem) állataik, a medve és a rénszarvas szintén megjelentek a sámánszertartásokon. A sieidi a tiszteletadás, az áldozat szent helye volt, elhelyezkedéstől függően különleges alakú kövekből vagy fából készült. Ezeken a helyeken áldoztak a nap és a vihar istenének, vagy az embereknek és állatoknak életet adó istenségeknek. A sieidi kultusz szertartásait bizonyos helyeken napjainkig folytatják.

5. ábra: Három világ ábrázolása a dobon

2.3. Zene
A legjellegzetesebb számi zenei egység a jojka/joiku, mely az énekesnek tetsző bármely témát érinthet, lényege a választott téma erőteljes, képszerű kifejezése, általánosságok és hangszerek nélkül. Rímekkel, meghatározott szerkezettel nem él, ötvonalas kottarendszerben lehetetlen rögzíteni, és olyan hangképzési technikát igényel, amit kívülállóként elsajátítani szinte lehetetlen. A jojka a sámánszertartásokban használatos varázsének, szavainak egy része a szertartáson kívül nem használható, másokkal megismertetni tilos. A 20. század végén a „műfaj” érezhető hanyatlása következett be a kommunikációs technológiák fejlődése által közvetített popzene szerepének megerősödésével.


2.4. Nyelv
A számik nyelvükben és kulturális szokásaikban is külön csoportokra oszthatók, legélesebb határ a keleti és nyugati számik között húzódik. Ennek fokozatos elmélyüléséhez hozzájárult, hogy a betelepülő keresztény népek vallási határai is ugyanazon a virtuális vonalon húzódtak, így a keleti Skolt, Inari és Kola számik a keleti ortodox közösség befolyása alatt, míg a nyugatinak számító számik (Norvégia, Svédország és Finnország északi népe) a római katolikus vallás, később a reformáció hatása alatt fejlődtek. Ugyanakkor voltak bizonyos sajátosságok, melyek a számi nép egészére kiterjedtek.
A számi nyelv, melyet a megközelítőleg 70.000 fős számi nemzetiség közel fele (55%) beszél, a finnugor nyelvcsalád nyugati ágába sorolható, szorosabb rokonságot mutat a finn és a magyar nyelvvel (17. századtól már német és skandináv tudósokat is foglalkoztatott a számi és a magyar nyelv közötti lehetséges rokonság). Távol áll viszont a germán (pl. svéd, norvég) nyelvektől. A számi nyelvi és földrajzi szempontok alapján 2 nagy nyelvcsoportra bontható, és több mint 10 dialektusa ismert (más források szerint 50-nél is több nyelvjárás létezik). Ezek között olyan mértékű különbségek lehetnek, hogy a különböző nyelvjárást beszélők gyakran nem értik egymást. A számi anyaország megnevezése pl. Sápmi északi számi nyelven, Seamie déli számiul, és Sameland Norvégia és Svédország számi lakosai körében.

2.5. Írott nyelv, irodalom
A számik első írásos emléke 1619-ből való, egy ABC megörökítése. Ezt követően zsoltáros könyvekről, majd 1755-ből származó Újtestamentumról, és 1811-ben a teljes Szentírásról készült számi fordítása. Közel háromszáz éven keresztül, számi nyelven csak papok által, tanítási céllal készített vallási szövegek készültek.
Az első szépirodalmi alkotások is a XX. század elején íródtak, első képviselői a három országban egy időben hívták fel magukra a figyelmet. A számikról szóló első regény 1906-ban jelent meg norvég nyelven. Fontos megemlíteni a finnországi Johan Turi-t, aki ’A számi nép meséi’ címmel 1910-ben megjelent könyvével a svéd hatalom által a számikról kialakított, és a külvilág felé közvetített kedvezőtlen képet kívánta megváltoztatni. Az irodalmi nyelv kialakítása/kialakulása az 1930-as évektől kezdve figyelhető meg, s az irodalom újabb lendületet az 1980-as években vett. Csak ekkor, 1982-ben jött el az idő, hogy megjelenjen az első számi nyelven írott regény.
A számi tehát a XX. század végéig szinte kizárólag orális formában létezett, és ma is erősen él népmesék, ősi énekek stb. formájában. Ennek oka, hogy a számi nyelven való írás és olvasás oktatása csak az elmúlt néhány évtizedben terjedt el. Egy másik oka az oralitás ilyen hosszú időn át való megőrzésének a nyelvjárások közötti éles különbségek megléte, melynek következtében nem is alakulhatott ki természetes módon egységes köznyelv és irodalmi nyelv. A Számi Irodalmi Tanács 1978-ban az északi számit fogadta el hivatalos helyesírásként (addig 13 féle írott forma élt egymás mellett), ez került bevezetésre a skandináv államokban is, mivel Norvégia, Svédország és Finnország szerte a számik összesen kétharmada ennek szóbeli formáját beszélte.

2.6. Művészet
A számik számára a művészet egészen más jelentéssel bír, mint Európa többi népének: a Lar pour l’art kifejezés számukra ismeretlen. Alkotásaikban szépség és funkcionalitás egybeforr, nehéz különbséget tenni használati tárgy és művészi alkotás között. A már említett Johan Turi úttörőnek tekinthető a számi művészetben, 1910-ben megjelent könyvéhez készített illusztrációival.
Manapság a számi kézműves termékek, leginkább az ékszerek képviselnek különlegesebb, már-már egzotikus értéket.

3. Jogi szabályozás és képviseleti szervek

3.1. Az első legfontosabb dokumentumok

Mivel a számi népek sohasem hoztak létre központi hatalommal és konkrét határokkal rendelkező államot, így esetükben a skandináv gyarmatosítás óta legfontosabb, és a mai napig rendezésre váró kérdés a földtulajdon megszerzésének joga. A történelem során rájuk vonatkozó szabályozások szinte kivétel nélkül ezt a kérdés igyekeztek rendezni, hol valós és méltányos, hol pedig látszólagos és érdemi változást ignoráló módon.
A 18. századvégén, 1751-ben a norvég és svéd királyság között köttetett határmegállapító béke részeként született a Lapp Codicil (vagy Lapp Záradék), amelyre a számi jogok alapjaként, a számi Magna Chartaként szokás hivatkozni. Jelentősége nagy, mivel leszögezte, hogy a számi törzsek rénszarvascsordáikkal együtt szabadon mozoghatnak az országhatárokon keresztül, víz- és földhasználatukat továbbra is szokásaiknak megfelelően folytathatják. Ugyanakkor meg kellett választaniuk, hogy a határ mely oldalán telepednek le, mely állam lakosai lesznek, számolva a határátlépéssel járó adókötelezettség terhével.
A Codicil-t sokan a Versailles-i kisebbségi szerződésekhez hasonlítják, mert célja a számi nemzetiség védelme, s annak biztosítása volt, hogy az egyik állam számi lakosai a másik állam területén is megfelelő bánásmódban részesüljenek. Arra is lehetőséget adott, hogy egyesített törvényszék előtt két külön állam számi lakosai rendezni tudják nézeteltéréseiket, valamint garantálta semleges státuszukat és szabad mozgásukat a két ország háborús konfliktusa esetén. A Lapp Codicil 1972-ig, a Norvégia és Svédország között köttetett rénszarvas legeltetésről szóló egyezmény megszületéséig maradt hatályban, ezután csak az egyezmény által nem rendezett kérdésekben volt a Codicil hatályos.

3.2. Nemzetközi szabályozás
A lappok szervezett fellépésük első percétől fogva őslakos népként határozták meg. Az őslakos népek védelme a nemzetközi jog kevésbé fejlett területe, mint a kisebbségvédelem.
Az őslakos nép definícióját a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 1989-ben elfogadott, 169. sz. konvenciójának 1. § (1) bekezdés b) pontja fogalmazza meg. A szövegrész szerint az őslakos népeket a kisebbségektől különleges földhöz való viszonyuk különbözteti meg: ők a földet „örök időktől fogva” használják. Az ILO konvencióját kevés állam ratifikálta, ugyanakkor nincs ma olyan hatályban lévő általános érvényű egyezmény, mely az őslakos népek helyzetét rendezné. Vannak azonban olyan dokumentumok, melyek alkalmasak lehetnek az őslakos népek jogainak és érdekeinek érvényesítésére. Ilyen egyrészről az ENSZ Közgyűlése által 1992-ben elfogadott, a nemzeti vagy etnikai, vallási és nyelvi kisebbségekhez tartozó személyek jogairól szóló nyilatkozat, melynek 2. cikkelye a kisebbségek kulturális, vallási, társadalmi és gazdasági életben és a közéletben való részvételének jogát, illetve a nemzeti és regionális döntésekben való részvétel jogát hivatott biztosítani. Másrészről fontos dokumentum a Polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmányának 27. paragrafusa, mely kimondja, hogy az olyan országokban, ahol kisebbségek élnek, az ilyen kisebbségektől nem lehet megtagadni azt a jogot, hogy csoportjuk más tagjaival együttesen közös kultúrájuk legyen.
Természetesen, mint európai kisebbséget, más nemzetközi dokumentumok is védik a lappokat, ugyanakkor, mint őslakos nép, már kevésbé vannak jó helyzetben, hiszen az őslakos népek védelme a nemzetközi jog kisebbségvédelemnél sokkal fejletlenebb területe. Éppen ezért fontos a lappok nemzetközi fellépésének kérdése.

3.3. Nemzetközi „összlapp” fellépés
Az Északi Számi (Lapp) Tanácsot 1956-ban alapították meg, céljául a lapp népek összefogását tűzték ki, 1992-ben – az oroszországi lappok felvételekor – nevét Lapp Tanácsra változtatták. Ez a fórum döntött a lapp nemzeti szimbólumokról, ünnepnapokról, himnuszról, az egységes helyesírásról, és kimondta, hogy a lapp szellemi kultúra összskandináv jellege történelmi tény. Akcióprogramot fogalmazott meg, mely a lappok alapvető jogainak dokumentációjaként szolgál, határozott a lapp politikai programról és a lapp kézműves termékek valódiságát igazoló márkajelről. Mindemellett döntött az egyes lapp parlamentek képviselői közül választott tagokból álló Számi Parlamenti Tanács életre hívásáról, melynek első ülése 2000-ben volt. Mindemellett fontos megemlíteni, hogy 1973-ban létrejött az Északi Számi Intézet, mint a számi jog, gazdaság, környezet, kultúra stb. kutatásának központja.

6. ábra. A számi zászló

3.4. Finnország
Ma Finnországban, többek között a földtulajdoni viták miatt (Lappföld 90%-a ma is állami tulajdon), a lappok jogairól nincs önálló, külön törvény.
Az alkotmányba egy 1995-ös módosítással került a lappok jogairól szóló rendelkezés. Az alaptörvény nem nevezi államalkotó tényezőnek a lapp kisebbséget – bár őshonos státusz elismeréséből ez is következhet –, nem szól területi önigazgatásról – bár ennek lehetősége a lappok lakóterületeinek elhelyezkedésében benne van –, de nem említi külön politikai képviselet, vagy részvétel lehetőségét, sem az anyanyelvű oktatás kérdését.
Ami a nyelvkérdést illeti, 1992-ben lépett hatályba a lapp nyelv közigazgatási használatáról szóló törvény, amely lehetővé tette, hogy bizonyos állami szervekkel való érintkezésben (a lapp lakóterületként meghatározott járásokban) a lappok anyanyelvüket is használhassák. Ezenkívül, minden lappokat vagy lapp lakóterületeket érintő törvényt és határozatot lapp nyelven is elérhetővé kell tenni. Az országban ugyanakkor általános kétnyelvűség uralkodik a finn és a svéd nyelvek vonatkozásában. Így egy hivatalban finnül és svédül gond nélkül megy az ügyintézés, ám a közalkalmazottak számára az előző két nyelvvel szemben a számi ismerete nem kötelező. Persze, nem csak ez jelent gondot: a számi lakosság nagy része nem olvas könnyen és ír helyesen anyanyelvén. Mindez lassan, de biztosan kedvező irányba változik. Ezt bizonyítja az iskolarendszer kiépülése is, mely 1980-tól óvodától az egyetemig zárt láncot alkot. Lappföld szinte mindegyik általános iskolájában lehet már lappot tanulni. Ugyanakkor a hivatali nyelvhasználattal párhozamban, gondot jelent a számi tanárok és számi nyelvű tankönyvek hiánya, így a kitűzött cél, a lapp nyelv és kultúra biztos fennmaradása és helyzetének stabilitása még messze van.
A számi lakosság kis számát tekintve talán meglepő, hogy éppen Finnország volt az első a skandináv államok között, ahol számi politikai szervet hoztak létre, 1973-ban a Számi Parlamentet. A Parlament tanácsadó testületként működik, amely javaslatokat tehet a kormány felé gazdasági, társadalmi és kulturális kérdésekben, emellett a számi lakosság érdekeinek szószólója. A lappok 1996. január 1. óta élveznek kulturális autonómiát Finnországban. Ennek az autonómiának legfőbb letéteményese a Lapp Parlament. Az 1995-ös alkotmánymódosításhoz kapcsolódva született meg a Lapp Parlamentről szóló 1995/974. sz. törvény.
A lapp autonómia nem klasszikus kisebbségi kulturális önkormányzatiságot jelent, tekintve, hogy valóban önkormányzati, önálló döntéshozatali jogköre nincsen. A törvény nem határoz meg a Lapp Parlament kizárólagos jogkörébe tartozó ügyeket, ugyanakkor a Lapp Parlament hatásköre nemcsak a szűk értelemben vett kulturális kérdésekre korlátozódik, hanem például konzultációs joggal rendelkezik a területrendezés, terület hasznosítás terén is. A lapp kulturális autonómia valójában a Lapp Parlamentnek a közösségi döntéshozatalban, közigazgatásban való részvételén alapszik. A Lapp Parlament így inkább egy politikai szervezet szerepét tölti be, semmint egy kulturális önkormányzati testületét.
A Lapp Parlament országos és nemzetközi szinten képviseli a finnországi lappokat. A törvény által előírt feladatai közé tartozik a lapp nyelv és kultúra valamint minden egyéb, a lappok őslakos státuszát érintő ügyek támogatása. Az ilyen témákban az állami, helyhatósági és egyéb közigazgatási szerveknél javaslatokat tehet, intézkedéseket kezdeményezhet, s a kormányzati, megyei vagy helyi szervek pedig kötelesek a Lapp Parlamenttel konzultálni minden olyan kérdésben, amely közvetlenül és különösen érintheti a lappok, mint bennszülött nép helyzetét. A konzultáció kötelezettsége azt jelenti, hogy az érintett szervnek meg is kell tárgyalni a felvetett kérdést, és kiterjed nemcsak a lappokat, mint bennszülött népet, hanem magát a lapp lakóterületet érintő egyéb ügyekre is, az állami földek és a bányászati koncessziók bérbeadásától kezdve, a lapp nyelv oktatásán keresztül egészen a szociális és egészségügyi ellátásig. Fontos kiemelni, hogy a Lapp Parlamentnek csak a lapp lakóterületen van hatásköre.
A Lapp Parlament jogköre az elmúlt évek folyamán egyre bővült. Így például az évek során a Lapp Parlament teljes irányítása alá került a lapp nyelvkönyvek és egyéb oktatási anyagok elkészítése és kiadása. Ezt a hatáskörbővülést a finn kormány is elismeri, a Lapp Parlamentről szóló törvény végrehajtási rendeletében kimondja ugyanis, hogy a törvény csak keretet ad a lapp kulturális autonómiához, de a lappok feladata azt tovább fejleszteni.
Finnországban a rénszarvastenyésztés nem kizárólag a lappok kisebbségi joga: mindenki, aki a rénszarvastenyésztő területen él, jogosult rénszarvast tartani és tenyészteni. Sőt, amióta az ország csatlakozott az Európai Unióhoz, a lappok tiltakozása ellenére ezt a jogot kiterjesztették minden uniós állampolgárra, aki állandó jelleggel a rénszarvastenyésztő területeken él. Ezt a lappok sérelmesnek tartják, mondván, ezek a rendelkezések alkalmatlanok arra, hogy megállítsák a lappok asszimilációját, mivel a turizmusban, rénszarvas gazdálkodásban érdekelt, nem lapp nemzetiségű, tőkeerősebb betelepülők kiszoríthatják a lapp identitás alapját jelentő tevékenységekből magukat a lappokat. Mindemellett Finnország nem csatlakozott a 169. sz. ILO Egyezményhez, elsősorban annak a 14. cikkelyben foglalt tulajdonjogi rendelkezései miatt.

3.5. Svédország
Ma Svédországban a számik helyzete nincs alkotmányos szinten szabályozva. Alkotmányos szinten nem ismerik el bennszülött népnek a lappokat és különleges jogaikat sem. A svéd alkotmány csak általánosságban ismeri el, hogy az etnikai, nyelvi és vallási kisebbségeknek joguk van saját kulturális és társadalmi életük megőrzéséhez és fejlesztéséhez.
Svédországban nem volt jellemző a norvéghoz hasonló asszimilációs politika. A számi gyerekek mindig is tanulhattak anyanyelvükön (igaz, az 1950-es évekig csak szegregációs feltételek között, és csak általános iskolai szinten). Ma az egyenlőség elvét követve a számi nyelvű felsőoktatás is elérhető, ugyanakkor problémát okoz a számi nyelvű szakirodalom és képzett tanárok hiánya. Önálló számi iskolarendszer működik, számik által választott vezetőséggel az élén. A svéd kormány pedig 1982 óta egy számik által szervezett Számi Alap részére juttatott éves ösztöndíjakkal is segíti a kulturális és oktatási tevékenykedést. A támogatások elosztásáról és az önálló iskolarendszer egyéb kérdéseiről a Lapp Iskolaszék dönt. A számi nyelv státuszának kérdését Svédország utolsóként rendezte a három skandináv állam közül: a lapp 2002 óta elismert kisebbségi nyelvként, emellett hivatalos nyelvi státuszban részesül több közigazgatási körzetben is: kormányhivatalokban, bíróságokon, bölcsődékben és iskola-előkészítőkben egyaránt használható.
1981-ben, többpárti kezdeményezésként felmerült a svéd parlamentben az igény egy lapp képviseleti szerv felállítására. 1983-ban a svéd kormány lapp bizottságot állított fel azzal a céllal, hogy vizsgálja meg a lapp képviseleti intézmény megteremtésének szükségességét. A bizottság javaslatai alapján, a Lapp Parlamentet végül 1993-ban a lapp parlamentről szóló 1433/1993-as törvénnyel hívta létre a svéd parlament. A választott testület feladata, hogy az élő lapp kultúra fennmaradását szolgálja, védje és előmozdítsa a svédországi lappok kulturális érdekeit. Nem sok, tételesen meghatározott eseten kívül a Lapp Parlament csupán javaslatokat tehet az állami szerveknek a lapp kulturális ügyekben. Az állami szerveknek nincsen semmilyen konzultációs kötelezettsége a Lapp Parlamenttel szemben, még a lapp kultúrát közvetlenül érintő kérdésekben sem. A kormány kiemeli, hogy a Lapp Parlament semmiben nem különbözik más államigazgatási szervektől és az érdekek ütközése esetén a lappok érdeke nem feltétlenül előbbre való az államigazgatási eljárásokban. A Lapp Parlament a svéd közigazgatási rendszer része, költségvetési szerv. Ennek megfelelően a Lapp Parlamentnek a hivatalos lapp-politikát kell képviselnie és megvalósítania.
Akárcsak Norvégiában, a rénszarvastenyésztés Svédországban is a lappok kizárólagos joga.
Itt csak a lapp származású és a lapp falvakban élő személyek foglalkozhatnak rénszarvastartással, ugyanakkor a 17 ezres lapp közösség többségének nincs lehetősége a hagyományos életmódot folytatni (csupán 2500-an foglalkoznak rénszarvastartással). A rénszarvastenyésztő területeken a lappoknak örök haszonélvezeti jogot biztosít a svéd állam. Ezek a területek két részre vannak osztva: egész éves legelőkre és téli legelőkre. A lappok az előbbieken erősebb jogosítványokkal rendelkeznek, mint utóbbiakon. Amíg az éves legelők határai pontosan jelöltek, addig a délebbre fekvő téli legelők határai nincsenek ily módon meghatározva, s ez a földtulajdon rendezésének kérdését nem könnyíti meg. Az sem, hogy Svédország nem csatlakozott a már 169.sz. ILO egyezményhez, mivel a svéd kormány álláspontja szerint a svéd jogszabályok nem felelnek meg bennszülött népeknek területi tulajdonjogot előíró 14. cikkely rendelkezésének. Egyébként, 1886-ban az északi népek között először, Svédország törvényt hozott a rénszarvastenyésztésről és a legelőterületek használatáról. A rénszarvas-törvény a vándorló állattenyésztéssel foglalkozó lakosok számára csupán meghatározott földek használatát engedélyezte, tulajdont nem szerezhettek. Ez a tulajdonszerzéshez (mint alapvető emberi jog) és az őslakosok természeti erőforrások kiaknázásához való jogát a mai napig sérti, ugyanis a kérdés Finnországban és Svédországban napjainkig nem rendezett.

3.6. Norvégia
Norvégiában sokáig agresszív asszimilációs politika érvényesült, ami 1947-1959 között hivatalosan befejeződött. Ma már az alkotmány szabályozza a számik helyzetét, és kötelezi a hatóságokat, hogy intézkedéseket tegyenek annak érdekében, hogy a számik megőrizhessék, fejleszthessék kultúrájukat.
A három skandináv állam közül Norvégiában él a legnagyobb létszámú lapp kisebbség, és itt vannak legszélesebb körű jogaik is. Norvégiában a rénszarvastenyésztés kizárólag a lappok joga. Ennek ellenére a meglévő rénszarvastenyésztő területeken a közel 40.000 lapp közül csupán 2000-nek van lehetősége a rénszarvastenyésztésre. Norvégiában a rénszarvastenyésztés haszonélvezeti jog, így az független a föld tulajdonjogától. Azaz a lappok helyzetének egyik legfontosabb kérdése rendezetlen, annak ellenére, hogy Norvégia elsők között írta alá az ILO 169. sz. egyezményét.
A nyelvkérdés tekintetében fontos dátum 1947, ekkor a számi nyelvet a számi lakosság első (anyanyelveként) ismerték el, majd az 1959-es Királyi Tanács számi kérdésekben készült jelentése kimondta, hogy minden gyermeknek joga van hozzá, hogy anyanyelvén való oktatásban részesüljön – ez jelentette a norvég asszimilációs politika határozott végét. 1979 óta pedig a kormány állami támogatásban részesíti az egyetlen számi nyelven megjelenő újságot. Mindemellett több tanácsadó testület létesült, beleértve a Norvégiai Számi Tanácsot (1964) mely állami, megyei és községi hatalmi szervek munkáját segíti a számi politikát érintő kérdésekben. 1980-ban pedig a kormány két testületet hívott életre: a Számi Jogok Bizottságát és a Számi Kulturális és Oktatási Ügyek Bizottságát.
A Számi Jogok Bizottsága 1984-ben benyújtotta a számi kérdés egyik legjelentősebb politikai-jogi fejlődést eredményező jelentését, mely többek között Norvégia nemzetközi jog által keletkezett számi kisebbséget érintő kötelezettségeit is taglalta.
A norvég kormány elfogadta a jelentést, és alkotmánymódosítást vezetett be 1987 áprilisában. Ennek alapján az alkotmány 1988-tól kimondja, hogy az állam felelőssége, hogy megteremtse a feltételeket a lappok számára, hogy nyelvüket, kultúrájukat és életmódjukat megőrizhessék és fejleszthessék.Az ajánlás a Norvég Számi Tanácsot helyettesítő központi számi szerv létrehozására is javaslatot tett, továbbá arról is rendelkezett, hogy parlamenti ciklusonként legalább egyszer a királynak irányelveket kell megfogalmazni a törvényben foglalt célok végrehajtásának megszervezését illetően. A törvény a norvég mellett a számi nyelvet is hivatalos nyelvként ismerte el.
A Lapp Parlamentet 1989-ben hozták létre. Első ülését maga a király, IV. Olef nyitotta meg. A Lapp Parlament a norvégiai lappok politikai képviseleti szerve, mely önálló, a kormánytól független politikát folytathat a lapp kisebbséget érintő kérdésekben, és minden olyan ügyben eljárhat, amely saját megítélése szerint különösen érinti a lapp lakosságot. Ezen jogkörében javaslatokat tehet, petíciókat és állásfoglalásokat fogalmazhat meg a közigazgatási szerveknek és magánszemélyeknek egyaránt. Az állami szervek kötelesek minden olyan döntésük előtt konzultálni a Lapp Parlamenttel, amely annak hatáskörébe tartozik. Emellett a Lapp Parlament saját, belső ügyeiben önálló döntéshozatali jogkörrel rendelkezik. A vonatkozó törvény értelmében a norvég törvényhozás egyéb jogköröket is átruházhat a Lapp Parlamentre, amelyben az előzőekben tárgyalt két szervtől eltérően pártok is megjelennek, és nemcsak politikai-konzultációs feladatai vannak, de fontos közigazgatási hatáskörrel is rendelkezik. Norvégiában a lapp közigazgatás négy Lapp Tanácsból áll, amelyek a Lapp Parlament felügyelete alatt állnak, és kulturális ügyekkel, a lapp nyelvvel, a lapp javakkal és a lapp műemlékekkel foglalkoznak.

3.7. A lapp parlamentek
A skandináv országok lapp parlamentjeit nehezen lehetne pontosan besorolni egyik vagy másik szervezeti formába. A lappok mai helyzetéhez és igényeihez igazodva, egyszerre töltik be – országonként eltérő módon – a lappok kulturális önkormányzati szervének, politikai képviseletének és a központi kormány vagy a helyi hatóságok tanácsadó-konzultatív szervének szerepét. Biztos azonban, hogy különböző funkcióikban egyaránt a lapp kisebbség identitásának megőrzése és fejlesztése a feladatuk.
Erre az elmúlt ötven évben – a népesség csökkenésével, beolvadásával párhuzamosan - komoly igény jelentkezett. Fokozatosan erősödött a lappok nemzeti tudata (pl. 1986 óta egységes nemzeti jelképeik, zászlójuk van), így a skandináv államokban egyre fontosabbá vált a megfelelő kisebbségi jogok megteremtése.
Mint említettük, a lappok és a skandináv kormányok között a legvitatottabb politikai kérdés mai napig a lapp földek feletti rendelkezés joga volt. A területi alapú autonómia a lappok számára megvalósíthatatlan. Ma azonban a skandináv országban létező (ám eltérő) személyi és kulturális autonómia formái általában megfelelő keretet biztosítanak a lapp kultúra, identitás és hagyományok megőrzéséhez. E célok megvalósításának legfontosabb szervei a fent említett Lapp Parlamentek, melyek közös jellemzője, hogy nincs önálló jogalkotó hatáskörük vagy más hasonlóan széles döntéshozatali jogkörük, valamint, hogy a lappok közvetlenül maguk választják meg a parlamentek tagjait. Tényleges jogköreik és az állami szervektől, illetve a kormánytól való függetlenségük azonban nagyban különbözik egymástól.

4. Összegzés

4.1. A három állam tekintetében
A három állam kezdeményezései és problémái is hasonlóak. A legfontosabb rendezésre váró kérdés a földtulajdon és a természeti erőforrások kiaknázásának joga. Mindebben a lappok hagyományos életvitelének csorbítása mellett más fontos szempontok figyelembevételét sem lehet elhanyagolni. Ugyanis minden, az életmód modernizálását szolgáló fejlesztés (infrastruktúra, jóléti szolgáltatások, modern telekommunikáció stb.), illetve a bányászat és olajkitermelés megélénkülése egyben az érintetlen környezet derogálását is jelenti.


7. és 8. ábra: A természeti erőforrások kiaknázásának hatásai az érintetlen környezetre
4.2. A lappok viszonylatában
Annak ellenére, hogy a lappok több kérdésben, (elsősorban a földtulajdon kérdésében) még nem tudtak teljesen megnyugtató megoldást elérni, a lapp parlamentek intézményein keresztül széles körben lehetőségük van az őket érintő közügyekben való hatékony részvételre, saját kulturális és nyelvi ügyeikben széles (de eltérő mértékű) önkormányzattal rendelkeznek. Az adott körülmények között mindhárom országban sikerült olyan politikai megoldásokat találni, amelyek valóban alkalmasak a lapp kisebbség kultúrájának, identitásának hatékony védelmére.
Ami az oktatás és nyelv kérdését illeti, a többféle nyelvet beszélő nép körében az írás a mai napig kevéssé terjedt el, és mind az oktatás, mind a nyelvhasználat fejlesztését megnehezítette. Ugyanakkor az érem másik oldalát tekintve, rendkívül különleges a lappok esete: a XXI. századi Európa területén olyan orális kultúrával találkozunk, ami a könyvnyomtatás elterjedése, a Gutenberg-galaxis beköszöntése óta nem létezik kontinensünkön.

4.3. Nemzetközi viszonylatban
Szintén különösen érdekes a számi szituációban az erőszakos megnyilvánulások hiánya. Persze az erőszak hiánya nem jelenti a konfliktusmentességet, és volt példa állampolgári engedetlenségekre. A számi követelések és a kormányzati reakció távolsága nem alábecsülendő, ugyanakkor mindkét fél őszinte elkötelezettséggel igyekszik békés megoldást találni a problémákra. A három ország inkább megoldást keres, minthogy elnyomással válaszoljon a felmerülő követelésekre – nem úgy, mint Irán, Irak vagy Törökország a kurdok esetében. Másrészről a számik sem követelnek egyenlő, önálló számi államot, mint a kurdok. A számik követeléseinek központját a föld és vizek feletti kontrol, valamint a természeti erőforrások kitermelésének joga képezi. Ugyanakkor ezek részben olyan követelése, melyeket egyik állam sem akar kiengedni a központi hatalom ellenőrzése alól.
Mindemellett a politikai elismerés hiánya egyrészt a számik és a többségi lakosság viszonyában eredményez konfliktusokat, másrészt a számik egymás közötti konszenzus keresését, az elérendő politikai törekvéseket meghatározását is megnehezíti. A számik felé nyilvánvaló szimbolikus jelentéssel bírna egy nemzetközi szerződés által elismert autonóm terület meghatározása. Az érintett államok részéről azonban a jelek szerint fel sem merül ennek lehetősége.
A számi kérdés összetett, és a kulturális, politikai törekvésekre tett kormányzati válaszok sokfélék. Mindezek ellenére egyértelmű és csodálatra méltó, hogy a számi nép, mint a világ egyik legkisebb és legvédtelenebb őslakos népe, képes volt alkalmazkodni az őket körülvevő, „gyarmatosító” és modernizálódó világhoz, és ilyen körülmények között megőrizni kultúrájukat, szokásaikat, és „megújítani” identitásuk legfőbb vonásait.

5. Érdekességek, a számi kultúra közismert képviselői, alkotásai

Renée Zellweger (színész)
Napjaink legismertebb lapp származású híressége: édesanyja számi származású norvég.

The Kautokeino Rebellion (film)
A film az 1852-es felkelésben részt vevő Lars Hætta és Anders Bær börtönévei során elkészült, ám csak 1956-ban látott napvilágot írás alapján született 2008-ban, Nils Gaup norvég rendező jóvoltából.
Az alkotás remekül szemlélteti a számik tradicionális életmódját, szokásait, és hogy miként nehezítették meg életüket a norvég betelepülők kereskedelmi ügyletekkel, alkohollal, erőszakos hittérítéssel, és a számik számára ismeretlen igazságszolgáltatási rendszerrel.





Mari Boine (énekes)
Az 1956-ban született énekesnő a fenti filmhez készített zenéiről legismertebbek, a világzenei köztudatba 1989-ben tört be, 2008-ban járt utoljára Magyarországon. Zenéjének alapja a jojka, ehhez jazz-t és rock-ot vegyítve alakította ki saját, szélesebb körben is fogyasztható zenei stílusát.




Felhasznált irodalom:

Hévizi Józsa: Autonómia-típusok Magyarországon és Európában, Püski Kiadó, Budapest, 2001

Juha Pentikäinen and Marja Hiltunen: Cultural minorities in Finland, An overview towards Cultural Policy, Publications of the Finnish National Commission for UNESCO No 66, Helsinki, 1995

Vizi Balázs: A lapp parlamentek a skandináv országokban, FUNDAMENTUM 2001/3., Budapest, 2001

Vizi Balázs: A skandináv államokban, különös tekintettel a Finnországban élő lapp kisebbségek jogi státuszának összevetése a hazai kisebbségi jogi szabályozással, Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány, Budapest, 1998

Vízi Balázs és Köpf Eszter Mária (szerk.: Jakab Róbertné): A skandináv államokban, főként a Finnországban élő számik (lappok) helyzete, Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány, Budapest, 1999

Wilhelm Gábor: Kultúra és egyebek: a lappok esete Észak-Európában. REGIO Kisebbségi Szemle 1996/1

Hannum, Hurst: Autonomy, Sovereignty, and Self-Determination: The Accommodation of Conflicting Rights (Procedural Aspects of International Law), University of Pennsylvania Press, Pennsylvania, 1996


Internetes hivatkozások:



Képek:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése